صفحه اصلی / راز جذب پول در اینترنت / آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول

در چند سال اخیر ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری مانند بیت کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتالی و سرمایه گذاری بر روی این ارزها هستند؛ چراکه این روزها بسیاری از افراد با خرید و استخراج این ارزهای دیجیتالی توانسته اند پول زیادی کسب کنند. این مقاله آکادمی رشد به مرور و معرفی مختصری بر تعاریف و انواع مختلف ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده موسوم به کریپتوکارنسی Cryptocurrency می پردازد.

ارزهای دیجیتال باعث شده مرزهای جغرافیایی و محدودیت‌ها به میزان زیادی از بین بروند و معامله‌گران از کشورهایی مانند ایران که دسترسی محدودی به سیستم‌های پرداخت و مالی دارند بتوانند از بازار این ارزها سود بدست آورند.

بیت‌ کوین در اوایل سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین ارز دیجیتالی یا ارز رمزپایه غیر متمرکز ایجاد شد. از آن زمان تاکنون ارزهای رمزنگاری شده زیادی ایجاد شده‌ اند.

یکی از نکات مهمی که در مورد ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها یا رمزارزها باید به آن توجه کرد اینست که علاوه بر بیت کوین ارزهای دیجیتال مهم زیادی بوجود آمده و دنیای ارزهای دیجیتال را متنوع و متحول کرده است. این امر بدین معنا نیست که بیت کوین دیگر مرده! بلکه به این مفهوم است که دنیای ارزهای دیجیتال بزرگ شده و اقتصادی برپایه تکنولوژی بلاکچین و داده ها ایجاد کرده است. حتی استفاده از واژه کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال نیز دیگر صحیح نیست چرا که توکن های بسیاری ایجاد شده که بر پایه کاربردشان بوده و نه ارز دیجیتال به مفهوم پول دیجیتالی!

بنابراین استفاده از مفهوم ارزهای دیجیتال ، تنها به پول های دیجیتالی مانند بیت کوین محدود نمی شود.

تمام ارزهای دیجیتال (به استثنای ریپل) در یک ویژگی بسیار مهم مشترک اند و آن مفهوم غیرمتمرکز بودن آنهاست. به این مفهوم که یک نهاد متمرکزی مانند دولت وجود ندارد که بر ارزهای دیجیتال نظارت کند و فرد یا افراد محدودی، چون خود را برتر از دیگران می پندارند، اداره ارز دیجیتال را به دست بگیرند!

ارزهای دیجیتالی یا ارزهای رمزنگاری شده به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شوند که در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرد.

در اینجا به انواع ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها می پردازیم تا علاوه بر آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال از کاربرد و دسته بندی آنها مطلع شوید و ببینید که دنیای ارزهای دیجیتال چقدر وسیع بوده و هر روز بر وسعت دامنه و کاربرد این ارزهای دیجیتال افزوده می شود.

اگر می خواهید بدانید چطور در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟ قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مقاله زیر را به دقت بخوانید.

 

ارز دیجیتال چیست ؟

بیت‌کوین  (Bitcoin)، اتریوم  (Ethereum)، لایت کوین  (Litecoin)، زدکش (Zcash) و ریپل (Ripple) از جمله بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیای ارز دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی Cryptocurrency هستند. اما در پاسخ به پرسش ارز دیجیتال چیست ؟ می‌توان گفت ارز دیجیتال نوعی پول الکترونیکی است. در واقع ذخیره و انتقال این نوع ارز نه به صورت فیزیکی که به صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد. ارز دیجیتال به جای آن که در بانک‌ها اداره شود توسط کاربران در سرتاسر جهان اداره می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند میزان حساب یا حساب‌ها را دست‌کاری کند چرا که همه‌ی شرکت‌کننده‌ها باید در شبکه‌ی ارز دیجیتال برای هر تراکنشی که صورت می‌پذیرد توافق کنند.

مزیتی که ارز دیجیتال دارد این است که هیچ مرکزیتی در کار نیست. یعنی مثلا بانکی در کار نیست که از آن بتوان به عنوان مرکز تبادل‌ها و تراکنش‌ها (و خرابکاری ها!) نام برد و به همین دلیل هک ارزهای دیجیتال کاری بسیار بسیار دشوار است.

 

افزون بر این، برای ارسال پول فیزیکی از کشوری به کشوری دیگر باید قوانین ملی و بین‌المللی بانک‌ها را رعایت کرد تا بانک بتواند اجازه‌ ارسال پول از کشوری به کشوری دیگر را بدهد و حتی کم ندیده‌ایم که بانکی مانع از ارسال پول از کشوری به کشوری دیگر، خصوصاً کشوری تحریم‌شده، شده است؛ اما برای ارسال و انتقال ارز دیجیتال هیچ فرقی نمی‌کند که فاصله ۵ کیلومتر باشد یا ۵۰۰۰ کیلومتر.

ارزهای دیجیتال «غیرمتمرکز» هستند و این به معنای آن است که، همان‌طور که گفته شد، هیچ مرکزی برای ذخیره‌ داده‌ها وجود ندارد و همچنین هیچ شخصی و یا هیچ نهادی نظارتی تمام و کمال بر آن‌ها ندارد.

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول 3

 

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال بسیاری در حال حاضر در سطح جهان وجود دارند، اما برخی از آن‌ها هستند که به نسبت سایر ارزها از شهرت و محبوبیت بیش‌تری برخوردار اند. در واقع اگر وارد دنیای ارز دیجیتال شوید، بیش از سایر ارزها نام این ارزهای مشهور را می‌شنوید.

در قسمت اول دسته بندی انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) به مهترین و عمده ترین آنها می پردازیم:

 

۱- پول دیجیتالی

پول دیجیتالی پولی است که بصورت الکترونیکی و اینترنتی می تواند بین افراد مبادله شود. وقتی نام ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی به میان می آید اغلب افراد پول دیجیتالی به فکرشان می رسد. ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند مانند سایر ارزهای کاغذی رایج ( بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و … داشته باشند.

پول دیجیتالی امنیت بیشتر و سرعت تراکنش بالایی نسبت به پول کاغذی (که توسط بانک مرکزی دولت ها و بدون پشتوانه چاپ می شود) و سیستم بانکی دارد. با ایجاد بیت کوین به عنوان اولین پول دیجیتالی (کریپتوکارنسی) توسط ساتوشی ناکاموتو، در ابتدای سال ۲۰۰۹، می توانیم بدون اینکه هزینه های اضافی بابت جابجایی پول خود از یک کشور به کشور دیگر یا از فرد به فرد دیگر بپردازیم، پول مان را با چند کلیک به دیگران بفرستیم. علاوه بر اینکه دولت ها و سیستم بانکی تراکنش ها را زیرنظر دارند و ممکن است محدودیت هایی در انتقال وجه ایجاد کنند یا باعث کاهش سرعت انتقال پول شما شوند. به علاوه ارزهای دیجیتال مشکلات پول های کاغذی را ندارند. همچنین می توانید بدون توجه به اینکه ایران تحریم شده، از سایت هایی که خدمات خود را با ارزهای دیجیتال ارائه می کنند، خدمات دریافت کنید.

ارزهای دیجیتال که بر پایه تکنولوژی بلاکچین بنا شده اند، ترکیبی از سه بخش اینترنت، رمزنگاری و پروتکل غیرمتمرکز است.

مهمترین ارزهای دیجیتالی که در دسته پول دیجیتالی قرار می گیرند عبارتند از :

  • بیت کوین (BTC) : یت کوین از سال ۲۰۰۹ میلادی توسط فرد یا افرادی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و به تدریج به مشهورترین ارز دیجیتال در سراسر جهان که ارزش بسیار بالایی پیدا کرد، تبدیل شد. گفته می شود ارزهای دیجیتالی رمزپایه غیرقابل هک هستند و باید به صورت ناشناس و با استفاده از سخت افزارهای قدرتمندی از پلتفرم های مخصوص استخراج این نوع ارزهای مجازی، استخراج یا ماینینگ شوند. ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاک چین (Blockchain) بوده و بلاکچین نقش پایگاه داده را برای رمزنگاری، ثبت و ایمن سازی تراکنش‌های دیجیتالی بازی می کند.
  • لایت کوین (LTC) : ارز مجازی رمزپایه لایت کوین در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط چارلز لی در گیت هاب معرفی شد که از شبکه انتقال همتا به همتا یا P۲P  بهره می برد و همچنین به منظور افزایش امنیت و حصول اطمینان از تراکنش های انجام شده نیز از معادلات پیچیده ریاضی استفاده می کند. این پول مجازی ارزش کمتری نسبت به بیت کوین دارد. به گونه ای که تحلیلگران معتقدند لایت کوین در مقایسه با بیت کوین، مانند نقره در برابر طلاست.
  • ورت کوین (VTC) : طبق وب سایت Vertcoin ، ارز دیجیتال ورت کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز و نظیر به نظیر مشابه بیت کوین و لایت کوین است. ورت کوین همانند دو ارز بیتکوین و لایت کوین صرفا یک ارز بوده و برای دستیابی به اجماع همگانی، از الگوریتم گواه اثبات کار استفاده می کند.
  • نانو (NANO): یکی از ارزهای دیجیتال مهمی که در اواخر سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد و خیلی زود توانست سهم قابل توجهی از بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده را بدست آورد، نانو (NANO) است. نانو هم مانند بیت کوین با هدف جایگزینی ارز های سنتی (کاغذی) با ارز های دیجیتالی به وسیله تکنولوژی بلاک چین و استفاده کردن از این تکنولوژی برای امور روزمره به وجود آمده است. ارز دیجیتالی نانو مشکلات بیت کوین از جمله مقیاس پذیری، مشکل محاسباتی و مصرف انرژی را پوشش می دهد.
  • دوژ کوین (DOGE) : پول مجازی دوژ کوین یا دوج کوین نیز با بهره گیری از سیستم همتا به همتا P۲P  به کاربران در فضای اینترنت این امکان را می دهد تا مبالغ پرداختی موردنظر خود را به صورت آنلاین ارسال کرده و پرداخت امنی داشته باشند.

 

پول دیجیتالی خود به دو دسته زیر تقسیم می شود:

الف- ارزهای ثابت (StableCoin) : ارزهای ثابت یا StableCoin ها پشتوانه دارند و به عنوان ارزهای دیجیتالی که نوسان قیمت ندارند، در مقابل ارزهای رایج کاغذی که استفاده می کنیم، قرار می گیرد. یکی از مشهورترین این ارزهای دیجیتال تتر (USDT) است. اما با توجه به اتفاقات اخیری که در مورد ارز دیجیتال تتر (USDT) اتفاق افتاد، انتظار می رود ارزهای ثابت دیگری مانند DAI آینده خوبی داشته باشند.

 

ب- ارزهای امن (Privacy) : ارزهای دیجیتالی امن ، هویت افرادی که از این ارزها استفاده می کنند را مخفی می کنند. البته تمام ارزهای دیجیتالی امن ۱۰۰ درصد هویت افراد را مخفی نمی کنند. یکی از نکاتی که در مورد ارزهای دیجیتالی امن وجود دارد و شاید کمتر به آن توجه می شود، امکان ارسال پول بدون دادن مالیات است. دولت هر کشور مالیات های زیادی حتی بابت جابجایی پول دریافت می کند. اما وقتی شما از ارزهای دیجیتالی امن استفاده کنید، می توانید بدون پرداخت مالیات و هزینه های دیگر تراکنش پول خود را به هر جای دنیا انتقال دهید بدون اینکه در بانکی حسابی باز کنید و یا بابت این انتقال پول به فرد یا افرادی حساب پس دهید. نمونه های خوب ارزهای دیجیتالی امن : مونرو (XMR) ، زی کش (ZEC) ، زن کش (ZEN) ، ورج (XVG) ، نو کوین (NAV) ، پیویکس (PIVX) و فور (PHR) است.

 

  • مونرو XMR : مونرو یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و غیر قابل ردیابی است. شاید فکر کنید که بیت کوین یا اتریوم هم این ویژگی ها را دارند، اما تراکنش های این ارز ها قابل ردیابی است. مونرو یک ارز دیجیتال است که از رمزنگاری مختلف برای ویژگی های خاص استفاده می کند. پروژه Kovri مونرو (به زودی) حتی آدرس آی پی شما را نیاز از دید شبکه مخفی می کند و هیچ کس و هیچ چیز قادر به مشاهده جزئیات تراکنش ها نخواهد بود.
  • زی کش Zcash : این ارز مجازی رمزپایه نیز بر پایه بلاک چین است؛ با این تفاوت که تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها به طور کامل رمزنگاری شده و پنهانی است. اگر بیت کوین را http  در نظر بگیریم، zcash عبارت ایمن شده https خواهد بود.
  • زن کش ZEN : زِن کش یک ارز دیجیتال رمزپایه یا رمزنگاری شده است. ارز زِن کش در واقع یک کوین قابل استخراج است. کوین های قابل استخراج به عنوان پاداش به اشخاص نگهدارنده شبکه آن کوین ها تعلق می گیرند.
  • ورج XVG : ارز دیجیتالی ورج که در ابتدا فقط برای یک شوخی خلق شده بود، امروزه به صورت جدی توسط سرمایه‌گذاران دنبال می‌شود. ورج در سال ۲۰۱۴ و تحت عنوان «دوج کوین دارک» (DogeCoinDark) ایجاد شد. در سال ۲۰۱۶ با تغییر نام به ورج وارد جریان اصلی ارزهای دیجیتال شد. «وِرج» (Verge) ارز دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین است که به‌ منظور استفاده‌های روزمره افراد طراحی ‌شده. این ارز بر پایه نسخه اصلاح‌ شده ای از بلاک چین بیت کوین ساخته شده و حریم شخصی افراد را حفظ می کند.
  • نو کوین Nav Coin : نو کوین به شکلی طراحی شده که کار با آن راحت و تراکنش های آن نا شناس می باشد. این کوین در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد. نو کوین به مرور زمان خود را به خوبی با تغییرات بازار رمز ارزها تطبیق داده و در بازار دوام آورده. همچنین در چند سال گذشته به دفعات به روز رسانی شده و ویژگی ها ی بسیاری به آن اضافه شده. تیم هدایت کننده نوکوین از افراد متعهد و با دانش تشکیل شده که روند رشد با ثبات این کوین نشانگر قدرت تیم سازنده نو کوین می باشد. هدف اصلی تیم نو کوین ایجاد پلتفرمی برای انجام تراکنش های مالی با سرعت و ایمنی بالا می باشد.
  • پیویکس PIVX : پیویکس ارز دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی با مدل اثبات سهام و انشعاب یافته از دش است. تیم PIVX در تلاش است تا ابزار دیجیتالی قابل استفاده ای تولید کنند که به راحتی می‌تواند به صورت خصوصی و امن در زندگی روزمره استفاده شود. سیاست PIVX این است که افراد از کیف پول شان بعنوان بانک شخصی استفاده کرده و امنیتشان نیز هم فراهم شود. برای کسب پاداش در این سیستم یا باید سهام دار باشید و یا آنکه یک مسترنود شوید که وظیفه‌اش تایید و ناشناس کردن تراکنش‌ها و ذخیره آن‌ها در بلاکچین است.
  • فور PHR : ارز دیجیتال فور هم می توان بصورت خصوصی و ناشناخته پرداخت انجام داد و هم بصورت شفاف و مشخص. علاوه بر این ارز دیجیتالی فور امکاناتی مانند پرداخت سود در ازای مشارکت در شبکه فور، رای گیری، بازار غیرمتمرکز (برای خرید و فروش آنلاین بدون هزینه های اضافی)، جذب سرمایه، قراردادهای هوشمند برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (dAPPs) و … نیز ارائه می دهد.

 

آیا برای سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیر شده؟

 

۲- پلتفرم ها

دسته دوم ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده، پلتفرم ها و به خصوص ارزهای دیجیتالی که به عنوان قرارداد هوشمند و اپ های غیرمتمرکز (DApps) شناخته می شوند، هستند.

 

  • اتریوم (ETH) : پلتفرم هایی مانند اتریوم به عنوان نسل دوم ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی ها) پس از نسل اول ارزهای دیجیتال (مانند بیت کوین) بر پایه تکنولوژی بلاکچین محسوب می شود.

اتریوم ارز دیجیتالی رمزپایه ای است که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط ویتالیک بوترین ارائه شد و به سرعت مورد استقبال کاربران فعال در فضای مجازی و اینترنت قرار گرفت. اتریوم بیش از اینکه یک ارز مجازی باشد، یک پلتفرم نرم افزاری قابل برنامه ریزی غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین است که به کاربران اجازه می دهد نرم افزارهای مستقل توزیع شده را به راحتی و در کمال امنیت و سهولت اجرا کنند.

با بیت کوین به عنوان اولین رمزارز یا ارز دیجیتالی می توان پرداخت ها را با یک سیستم غیرمتمرکز انجام داد، با اتریوم نیز می توان تمامی قرادادها را بصورت اینترنتی و به کمک داده ها و تکنولوژی بلاکچین (قراداد هوشمند) انجام داد.

شاید فکر کنید این‌ها صحنه ‌ای از یک فیلم علمی و تخیلی باشد، اما این آینده جهان است؛ قراردادهای هوشمند می توانند آینده جهان را بسازند.

قراردادهای هوشمند نه تنها امکان انتقال پول را می دهد بلکه تکنولوژی قراردادهای هوشمند امکان انتقال دارایی، سهام و هر چیز ارزشمند را بدون واسطه و هزینه های واسطه ای فراهم می کند. یکی دیگر از نکات جالب تکنولوژی قراردادهای هوشمند اینست که امکان خطا در آن صفر است و قوانین توسط کد در آن لحاظ می شود.

یکی دیگر از مزایای پلتفرم هایی مانند اتریوم اینست که امکان ایجاد اپ های غیرمتمرکز (DApps) را فراهم می کنند.

ممکن است نام آی سی او (ICO) را شنیده باشید.

ICO یا عرضه‌ اولیه‌ سکه (Initial Coin Offering= ICO)  روشی برای جذب سرمایه و معرفی ارزهایی است که تازه ابداع شده و بسیار شبیه عرضه‌ اولیه‌ سهام شرکت‌ها در بورس است.

ICO های زیادی بر پایه پلتفرم هایی مانند اتریوم ایجاد شده اند. در واقع دیگر نیازی نیست چرخ را از نو اختراع کنند و سکه هایی که بر پایه پلتفرم هایی مانند اتریوم ساخته می شوند، از امکانات این پلت فرم ها استفاده می کنند، بدون اینکه از نو کدنویسی کنند. بنابراین با استفاده از این پلت فرم ها می توانند بر کار و اهداف خود بیشتر و بهتر تمرکز کنند و از این پلتفرم ها مانند اهرم استفاده کنند.

 

نمونه های خوب و دیگر پلتفرم ارزهای دیجیتال ، نئو (NEO) ، کاردانو (ADA) و ای او آی (EOS) است.

 

  •  نئو (NEO) : ارز دیجیتال نئو (Neo) که پیش از این آنت‌شر (Antshare) نام داشت، به اتریوم چینی ها شهرت دارد. پروژه نئو بسیار شبیه اتریوم بوده و تنها چند ویژگی فنی و اهداف آن با اتریوم متفاوت است. سازندگان نئو آن را این گونه تعریف می‌کنند: نئو (Neo) یک مجموعه غیرانتفاعی بر مبنای پروژه بلاک چین است که به دنبال کاربردی‌ سازی فناوری بلاک چین و مفهوم هویت دیجیتال برای دیجیتالی کردن دارایی و مدیریت دارایی با قراردادهای هوشمند است. به زبان ساده، نئو فراهم کردن بستر اقتصاد هوشمند است.
  • کاردانو (ADA) : شبکه کاردانو،‌ با ارز دیجیتالش به نام ADA می تواند برای ارسال و دریافت وجوه دیجیتالی استفاده شود. این پول دیجیتال با امکان انتقال سریع و امنیت توسط رمزنگاری،‌ این روزها به شدت محبوب شده است. کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که مانند اتریوم قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند را دارد. با این تفاوت که امنیت کاردانو با استفاده از معماری چند لایه بیشتر است. این شبکه و ارز آن (ADA)، در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ ( ۲۴ آذر ۱۳۹۶) رسما در ژاپن منتشر شد. Cardano توسط Charles Hoskinson یکی از بنیانگذاران بلاک چین اتریوم ساخته شده و قصد دارد نسخه پیشرفته‌ تر و بهتر اتریوم باشد.
  • ای او آس (EOS) : ای او اس (EOS) بستری بر پایه بلاک چین است که مانند اتریوم برای توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps)  مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز دیجیتال EOS سیستم عاملی است که درون آن مجموعه‌ای از ابزارها و قابلیت‌های ویژه وجود دارد که این کار باعث آسان ‌تر شدن فرایند ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز می‌شود.

ایده پشت ارز دیجیتال EOS این است که از بهترین قابلیت‌های سایر قراردادهای هوشمند، مانند امنیت بیت کوین یا قدرت پردازش اتریوم برای توسعه پذیری و راحتی بیشتر کاربران معمولی استفاده کند. به این صورت آن‌ها می‌توانند از بستر اقتصادی بلاک چینی که به زودی ایجاد خواهد شد بهره ببرند.

وعده EOS این است که ابزار بسیار مناسبی برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز باشد و برای ورود توسعه دهنده‌ها و افرادی که می‌خواهند از ظرفیت‌های بلاک چین استفاده کنند، موانع موجود را از بین ببرد.

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول 5
رابرت کیوساکی بیشتر مردم هرگز ثروتمند نمی شوند چون هرگز از موقعیت هایی که جلوی چشم شون هست استفاده نمی کنند!

 

ارزهای دیجیتالی از نوع پلتفرم یک زیرشاخه جالب نیز به نام پلتفرم های هم کنش پذیر دارند که در واقع مرتبط دهنده دو یا چند پلتفرم به یکدیگر است.

پلتفرم های هم ‌کنش ‌پذیر :

  • آیکان (ICON)
  • آرک (ARK)
  • ای آن (AION)
  • بلاک نت (BLOCK)
  • چین لینک (LINK)

 

۵۰ درس بزرگ و مهم برای ترید (خرید و فروش) و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

 

۳- ارزهای دیجیتالی مالی

ارزهای دیجیتالی مالی ، بخش بزرگی از ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها را شامل می شوند و شامل شش دسته بزرگ زیر هستند.

الف – ارزهای دیجیتالی پرداخت :

  • اومیسگو (OMG) : ارز دیجیتال اومیسگو  OmiseGO یک پلت فرم پرداخت آزاد و مبادله غیر متمرکز است که توسط Ethereum منتشر شده و یک بلاک چین عمومی منبع باز است. هدف اومیسگو ، ارائه خدمات بانکی غیرمتمرکز با هزینه پایین است. این ارز دیجیتال در حال حاضر دارای بالاترین سمپلر ۲۰ توکن اتریوم ERC20 رمزنگاری شده در جهان است. این پروژه توسط بنیانگذاران Ethereum (Vitalik Buterin و Gavin Wood) پشتیبانی می شود.
  • ریپل (XRP) : ریپل یکی دیگر از پلتفرم های مشهور ارزهای دیجیتالی است. ریپل در سال ۲۰۱۲ با هدف ایجاد ظرفیت تراکنش های بالا عرضه شد. در وب ‌سایت ریپل آمده است که هدف ریپل این است که مردم بتوانند از «باغ‌های محصور» شبکه‌های مالی خلاصی پیدا کنند. باغ‌های محصور همان کارت‌های اعتباری، بانک‌ها، پرداخت‌های اینترنتی و سایر ابزارهای مالی هستند که دسترسی‌ها را محدود می‌کنند، برای تبادل پول کارمزد می‌گیرند و تأخیرهایی را در هنگام تراکنش بر مردم تحمیل می‌کنند.
  • استلار لومنز (XLM) : استلار در سال ۲۰۱۴ و با ماهیتی تقریبا مشابه با ریپل متولد شد. جالب است بدانید که استلار را در واقع می توان شاخه یا فورک ریپل دانست . جد مک کالب، بنیانگذار ارشد ریپل با چند نفر از توسعه دهندگان بر سر مسائلی اختلاف نظر داشت و باعث شد تا توسعه دهندگان مخالف استلار را به وجود بیاورند. در حالی که ریپل به ارائه راه حل برای انتقال بین بانک های سراسر جهان متمرکز است، استلار قصد تسهیل پرداخت های بین افراد را در سراسر جهان دارد. اما تقریبا شیوه کار هر دو یکی است.
  • ریکوئست نتورک (REQ) : ریکوئست نتورک (REQ) روی شبکه اتریوم ساخته شده  است. با پشتیبانی Ycombinator قرار است به PayPal 2 تبدیل شود تا در هر لحظه از هر جایی بشود درخواست پرداخت زد. ریکوئست نتورک (Request Network) می‌تواند کمک کند که ارزهای دیجیتال زمزنگاری شده یا کریپتو کارنسی در پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی جا باز کند. ریکوئست نتورک بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری را به تیم‌های توسعه اپلیکیشن تخصیص داده تا در حوزه‌های مختلف پرداخت، اپلیکیشن‌های مختلفی را روی ریکوئست نتورک توسعه دهند.

 

ب- ارزهای دیجیتالی صرافی ها :

صرافی های متمرکز پلت فرم های آنلاینی هستند که برای خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده استفاده می شوند. این صرافی ها شایع ترین ابزاری هستند که برای خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می گیرند.

از سال ۲۰۱۷ پس از افزایش بیش از حد قیمت ها، افراد زیادی برای سرمایه گذری وارد بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شدند.

گسترش روز افزون ارزهای رمزنگاری بین افراد، باعث شده سرمایه های بالایی وارد این بازار شود. این ورود سرمایه های زیاد باعث جلب توجه هکرها شده است.

در نتیجه افزایش تعداد هکرها و هک شدن صرافی های متمرکز که در آن تبادلات به ارزش میلیون ها دلار انجام می شود، نوع جدیدی از صرافی ها که غیرمتمرکز هستند ایجاد شده اند که انتظار می رود نسبت به هک شدن مقاوم باشند.

در حالی که بسیاری از صرافی های متمرکز ارزهای رمزنگاری کلیدهای خصوصی کاربران را در سرور مرکزی خود نگه می دارند که این احتمال هک شدن را بسیار افزایش می دهد. اگر یک هکر به کلید خصوصی کاربری دست پیدا کند، می تواند به راحتی به تمام موجودی کیف پول وی دسترسی پیدا کرده و آن را به یکی از حساب های امن خود منتقل کند. از سوی دیگر، صرافی های غیرمتمرکز هیچ ارز یا کلید خصوصی را در یک سرور مرکزی نگهداری نمی کنند. بنابراین برای هکرها ردیابی و رسیدن به رمزهای عبور بسیار سخت خواهد شد.

صرافی‌های متمرکز همیشه به دلیل شکنندگی امنیتی‌ و کندی سرعت پردازش‌ مورد انتقاد بوده اند. حتی در مواردی دیده شده برداشت پول از یک صرافی آنلاین چندین روز طول کشیده است. صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب نیز نواقص خاص خود را دارند. این صرافی ها اغلب نقدینگی کافی برای پشتیبانی از تبادلات سریع را ندارند و هزینه‌های تبادل هم درصورت باقی‌ماندن لیست رزورها در داخل زنجیره بالا می‌رود.

 

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول 2
تفاوت سیستم های متمرکز و سیستم های غیرمتمرکز

 

ارزهای دیجیتالی صرافی ها به دو دسته ارزهای دیجیتالی صرافی های متمرکز و ارزهای دیجیتالی صرافی های غیرمتمرکز تقسیم می شود.

 

ارزهای دیجیتالی صرافی های متمرکز :

  • بایننس کوین (BNB) : بایننس کوین یک توکن رمزنگاری مخصوص برای استفاده در اکسچنج بایننس است. ارز بایننس کوین در عمل یک توکن غیر قابل استخراج است. توکن های غیر قابل استخراج در ابتدا توسط خالق آن توکن استخراج شده و سپس به عموم عرضه می شوند.
  • کو کوین شیرز (KCS) : کو کوین شیرز KCS یک توکن رمزنگاری مخصوص برای استفاده در اکسچنج Kucoin است. در این اکسچنج با توکن KCS، برای کارمزد مبادلات تخفیف قابل توجهی در نظر گرفته می‌شود. توکن KCS با استاندارد ERC-20 مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم عمل می‌کند.
  • بی باکس توکن (BIX) : بی باکس توکن BIX (Bibox Token) یک توکن رمزنگاری مخصوص برای استفاده در اکسچنج Bibox است.
  • کاس (COSS) : COSS هم صرافی و هم توکن رمزنگاری شده و هم یک پلتفرم برای راه اندازی ICO است.

 

 

ارزهای دیجیتالی صرافی های غیرمتمرکز :

  • کایبر نتورک (KNC) : کایبر نتورک (Kyber Network؛ نماد: KNC) یا شبکه‌ کایبر پروتکلی مبتنی بر اتریوم است که تبادل و تبدیل سریع دارایی‌های دیجیتال (مانند توکن‌های کریپتو) و ارزهای رمز‌نگاری‌شده (مانند اتریوم ، بیت‌کوین و زی‌کش) را با نقدینگی بالا ممکن می‌سازد. کایبر چیزی شبیه‌ پروژه ۰x  است با این تفاوت که همه‌ کارهای خود را بر روی بلاکچین انجام می‌دهد. شبکه‌ کایبر (Kyber Network) یک صرافی غیرمتمرکز بر روی زنجیره (on-chain) را ارائه می‌کند اما دفتر پیشنهادات معامله را حذف می‌کند. این کار اجازه می‌دهد تا بستر موجود، ارز شما را با امنیت بالا، سریع و با کارمزد حداقلی تبادل کند.
  • زیرو اکس (ZRX) : zero-x یا همان ۰X یک پروتکل متن‌باز برای مبادلات غیر متمرکز روی بلاکچین اتریوم است. ۰X یک پروتکل با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم ایجاد کرده است. تیم زیرو اکس معتقد است که هزاران توکن اتریوم در آینده وجود خواهد داشت که نیاز به مبادله فعال آن‌ها خواهد بود. ۰x در اکتبر ۲۰۱۶ توسط Will Warren و Amir Bandeal تاسیس شد. آن‌ها دنیایی را تصور می‌کردند که در آن هر دارایی می‌تواند مانند واحد پول های سنتی، سهام، طلا و … به عنوان یک توکن بر روی بلاکچین اتریوم نمایش داده شود. این توکنیزه کردن منجر‌ به به وجود آمدن هزاران توکن می‌شود که به مبادله بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث نیاز دارند. تبادلات غیر متمرکز حقیقتا گامی رو به جلو هستند، اما هنوز ناکارآمدیهایی باقی مانده و عدم ارتباط مناسب بین تبادلات غیر متمرکز وجود دارد. هدف ۰x ایجاد یک پروتکل استاندارد روی بلاکچین اتریوم است که به هر گونه توکن اتریوم و هر کسی که یک مبادله غیر متمرکز را انجام دهد اجازه دهد که به صورت تجاری مبادله کند.
  • لوپ رینگ (LRC) : Loopring یک اکسچنج (صرافی) غیر‌متمرکز است که در آن ارزهای رمزنگاری معامله می‌شود و مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است. معاملات توسط سیستم قراردادهای هوشمند Ethereum و با کارمزد بسیار پایین انجام می شود. Loopring یک پروتکل مبادله‌ی غیر‌متمرکز جدید است که برای حفاظت از اطلاعات کاربران خود برنامه‌ی ویژه‌ای دارد. توکن لوپرینگ هم که با نام LRC شناخته می‌شود با ERC20 سازگار است برای پرداخت کارمزد خرید و فروش در این صرافی ساخته شده است. صرافی‌های متمرکز و مشکلاتی که تا امروز برای آنها به وجود آمده به زودی جای خود را به صرافی‌های غیرمتمرکز خواهند داد تا کاربران از مزایای این سیستم ها بهره‌مند شوند.

 

 

ارزهای دیجیتالی صرافی های هم کنش پذیر :

  • کش (QASH) : یکی از مشکلاتی که در نقد کردن ارزهای دیجیتال وجود دارد وجود صرافی های متنوع با قیمت‌های مختلف است که باعث می‌شود نقدینگی شما در هرکدام با دیگری متفاوت باشد؛ کش (Qash) آمده است تا این مشکلات را با استفاده از پلتفرمی ‌که خزانه تمام صرافی‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند، حل کند و به شما نشان بدهد در کدام صرافی بیشترین نقدینگی را خواهید داشت. یکی ازمزیت‌های آن این است که شما را از باز کردن حساب در همه صرافی‌ها بی نیاز می‌کند و این عمل باعث افزایش نقدینگی ارزهای رمزنگاری‌ شده و در نتیجه به نفع کل صنعت بلاکچین خواهد بود.

 

پیش بینی آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتال (رمز پول ها)

 

ج- ارزهای دیجیتالی سرمایه گذاری :

ارزهایی که موجب تسهیل فرآیند سرمایه گذاری به کمک تکنولوژی بلاکچین می شوند:

  • پالی مث (POLY) : تیم پولی‌مَس POLY قصد دارد یک پروتکل استاندارد را ایجاد کند تا موجب انتشار و مبادله اوراق بهادار بر بستر بلاکچین شود. در واقع پولی‌مَس POLY رابطی است بین اوراق بهادار و بلاکچین.
  • ایکونومی (ICN) : ایکونومی ICN یک صرافی یا امکانات معاملاتی جدید است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا با ارز یورو هم به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. ایکونومی یک سرویس فنی جدید و منحصر به فرد است که به هر کسی از مبتدیان و متخصصان بلاکچین اجازه می‌دهد تا سرمایه گذاری و مدیریت دارایی های دیجیتال را در دست گیرند.
  • کریپتو ۲۰ (C20) : کریپتوتوئنتی C20 یک توکن بر بستر بلاک‌چین اتریوم است که در سال ۲۰۱۸ ایجاد شده. کریپتوتوئنتی C20 صندوقی شامل ۲۰ ارز دیجیتالی اول است و شما با داشتن توکن کریپتوتوئنتی C20 انگار بر روی ۲۰ ارز دیجیتالی اول سرمایه گذاری کرده اید.

 

د- ارزهای دیجیتالی قرض و وام :

این ارزهای دیجیتالی اعطای قرض یا وام بدون واسطه را به کمک تکنولوژی بلاکچین فراهم می کند. مثلا ات لند (LEND) و ریپیو کردیت نتورک (RCN) امکان قرض نظیر به نظیر با هزینه خیلی کم و بدون واسطه را فراهم می کنند.

 

ه- ارزهای دیجیتالی جذب سرمایه :

این ارزهای دیجیتالی امکان جذب سرمایه یا پول به کمک تکنولوژی بلاکچین را فراهم می کنند. مثلا کیک آی سی او (KICK) پلتفرم غیرمتمرکزی برای ایجاد کمپین های جذب سرمایه است.

 

و- ارزهای دیجیتالی بیمه :

این ارزهای دیجیتال امکان بیمه کردن به روش غیرمتمرکز را به کمک قراردادهای هوشمند فراهم می کند. در اینجا در صورت وقوع حادثه، نیازی به پاسخگویی به کارشناسان شرکت های بیمه و دلایل و تبصره های متعددی که برای عدم پرداخت خسارت می آورند، نیست. به عنوان مثال بایت بال (GBYTE) قراردادهای هوشمند بیمه را بر بستر بلاکچین ارائه می کند.

 

احتمال افزایش قیمت بیت کوین با تایید کمیسیون اوراق بهادار آمریکا

 

خلاصه و سخن پایانی

در این مقاله آکادمی رشد به دسته های اصلی و بزرگ ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی) : پول دیجیتالی ، قرارداد هوشمند ، پلتفرم های DApp و ارزهای دیجیتالی مالی پرداختیم.

این ارزهای دیجیتالی، نصف ۵۰۰ ارز دیجیتالی برتر موجود را تشکیل می دهند.

مهمترین مزیت استفاده از این ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده : حذف واسطه، حذف هزینه های اضافی، غیرمتمرکز بودن، حذف خطا با تکیه بر داده ها و … است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی) عضو کلوب ارزهای دیجیتال آکادمی رشد شوید:

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول در یک نگاه

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول 6
انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول در یک نگاه

 

همچنین اگر می خواهید اصول سرمایه گذاری و تکنیک های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی) را یاد بگیرید و ۱۰۰ دلار را به میلیون ها تومن تبدیل کنید، در دوره میلیونر دیجیتالی آکادمی رشد شرکت کنید.

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول 4

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

خود را برای بیت کوین 500 هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید آیا در مسیر بیت کوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =