صفحه اصلی / راه اندازی کسب و کار اینترنتی / قانون ۸۰/۲۰ در کسب و کار اینترنتی

قانون ۸۰/۲۰ در کسب و کار اینترنتی

قانون 80 20 در کسب و کار اینترنتی

قانون ۸۰/۲۰ در کسب و کار اینترنتی

اخیرا، گزارش ماهانه یکی از شرکت های معروف فناوری اطلاعات را مرور می کردم. شرکتی که برای آن، آینده خوبی پیش بینی می شود. هنگام خواندن این گزارش، نکته جالب توجهی را دیدم و همین باعث شد این مقاله را در مورد قانون ۲۰/۸۰ در کسب و کار اینترنتی و نحوه استفاده از این قانون (که به اصل پارتو معروف است) برای رشد کسب و کار اینترنتی را بنویسم. نگاهی به برخی از آمار این شرکت بیاندازید:

  • ۶۸ درصد ترافیک وب سایت شرکت به صفحات آگهی استخدام مربوط می شود.
  • ۹۰ درصد درآمد آنها از شرکت های تجاری (B2B) و ۱۰ درصد از مشتری ها (B2C) بدست می آید.
  • تنها یکی از محصولات آنها ۵۷ درصد کل درآمد آنها را تولید می کند.

بعضی از اختلافات این آمار را با اصل پارتو (قانون ۲۰/۸۰) مشاهده می کنید؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم گرفتم در مورد اصل پارتو (قانون ۲۰/۸۰) بنویسم. اولا ببینیم قانون ۲۰/۸۰ چیست و در گام بعدی چگونه می توانیم از این اصل برای رشد کسب و کار اینترنتی استفاده کنیم.

قانون ۲۰/۸۰ چیست؟

با توجه به قانون ۲۰/۸۰ ، تقریبا ۸۰ درصد معلول ها ناشی از ۲۰ درصد علت هاست. به عبارت دیگر، ۸۰ درصد نتایج از ۲۰درصد فعالیت ها ناشی می شود.

قانون ۲۰/۸۰  به عنوان اصل پارتو نیز معروف است که

ویلفرد پارتو

نخستین بار توسط یک اقتصاددان ایتالیایی بنام ویلفردو پارتو کشف شد. پارتو مشاهده کرد که ۸۰ درصد زمین های کشورش (ایتالیا) در اختیار ۲۰ درصد مردم است. همچنین، ۲۰ درصد مردم ۸۰ درصد ثروت کشور را در اختیار داشتند.
اگر شما کسب و کاری دارید، می توانید ببینید که ۸۰ درصد فروش شما از ۲۰ درصد مشتریان تان ناشی می شود یا ۸۰ درصد فروش تان توسط ۲۰ درصد کارکنان تان بدست می آید. شبکه خبری سی ان ان (CNN) یک بار گزارش کرد که ۸۰ درصد خطاها و مشکلات نرم افزارهای مایکروسافت از ۲۰ درصد باگ ها حاصل می شود. البته این درصدها ممکن است کمی متفاوت باشد. مثلا ممکن است درصدها بصورت ۹۰ به ۱۰ یا ۷۰ به ۳۰ باشد، اما واقعیت این است که اصل پارتو در بسیاری از موارد از اقتصاد و تجارت گرفته تا آمارهای مختلف صادق است.
بنابراین، برای اینکه بتوانیم از اصل پارتو در کسب و کار مان استفاده کنیم، کافیست ببینیم ۲۰ درصد کارهایی که باعث ۸۰ درصد نتایج ما می شوند، کدام ها هستند و بیشتر وقت خود را به این ۲۰ درصد اختصاص دهیم. برای استفاده از اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ می توانید سوال های زیر را از خود بپرسید:

  • ۲۰ درصد از دارایی هایتان که ۸۰ درصد ارزش کل دارایی هایتان را سبب می شوند، کدامند؟
  • ۲۰ درصد زمانتان را صرف چه کارهایی می کنید که باعث ۸۰% خوشحالی و شادی تان می شود؟
  • ۲۰ درصد از افرادی که باعث می شوند ۸۰% خوشبختی و اثرات مثبت زندگی تان را تجربه کنید چه کسانی هستند؟
  • ۲۰ درصد از لباس هایی که ۸۰% مواقع می پوشید کدامها هستند؟
  • ۲۰ درصد غذایی که ۸۰% اوقات می خورید کدام ها هستند؟
  • ۲۰ درصد فعالیت هایی که ۸۰% درآمد شما را شکل می دهند کدامند ؟
  • ۲۰ درصد کلامی که ۸۰% اوقات به کار می برید کدام هستند؟
  • و …

 

در کسب و کار اینترنتی ، ۵ حوزه ای که ۸۰ درصد نتایج را رقم می زند و پیشنهاد می کنیم بیشتر وقت تان را صرف این کارها کنید را در این بخش معرفی می کنیم.

۱- افزایش ترافیک سایت

هدف نهایی هر کسب و کاری این است که مشتری بیشتری را به خود جذب کرده و در نتیجه، سود بیشتری نیز کسب کند. در مورد شرکت ها و کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات خود را بصورت اینترنتی یا آنلاین می فروشند، وب سایت شان تنها منبعی است که مشتری می تواند با آنها آشنا شده و در مورد کسب و کار آنها اطلاعات کسب کند. بنابراین یکی از مواردی که باید ۸۰ درصد زمان مدیران کسب و کار اینترنتی را به خود مشغول کند، جذب ترافیک و افزایش ترافیک سایت است.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که در مورد بازدیدکنندگان وب سایت تان اطلاعات سودمندی ارائه می کند. کافیست کمی زمان بگذارید و نحوه کار با گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید تا اطلاعات جالبی در مورد ترافیک سایت و نحوه افزایش ترافیک دریابید.

 

قانون 80 20 در کسب و کار اینترنتی 2

 

به عنوان مثال Google Analytics آکادمی رشد نشان می دهد که تقریبا ۷۵ درصد ترافیک سایت ناشی از جستجو در موتورهای جستجو (Organic Search) و بازدید مستقیم (Direct) وب سایت آکادمی رشد است.
برای افزایش ترافیک سایت می توانید از شبکه های اجتماعی، بک لینک، تست دوبخشی  A / B، سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) و … استفاده کنید. اما قانون ۲۰/۸۰ به ما می گوید که باید زمان بیشتری را صرف سئو SEO بجای سایر موارد مانند شبکه های اجتماعی و تبلیغات پولی کنیم.

چگونه ترافیک سایت خود را افزایش دهید

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را برای وب سایت خود راه اندازی کنید و سپس به بخش Acquisition آن توجه کنید. ببینید سه منبع اولی که ترافیک را به وب سایت شما می فرستند، کدام ها هستند؟ کدام کلمات کلیدی و عبارات جستجو شده بیشترین بازدید را به وب سایت شما می کشاند؟ همچنین کدام کمپین های شما بهتر نتیجه می دهد؟
فقط روی این اطلاعات کار کنید و ۸۰ درصد وقت خود را برای بهبود آنها اختصاص دهید. بر روی آنچه که در حال حاضر نتیجه می دهد، تمرکز کنید. همچنین می توانید صفحه محصولات یا خدمات خود را بررسی کنید تا ببینید کدام موارد سبب جذب ترافیک بیشتر می شود.
اگر بررسی این بخش از Google Analytics برایتان دشوار است، می توانید از طراح وب سایت خود یا افراد متخصص کمک بخواهید.

۲- سئو SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

شاید در مورد سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل چیزهایی شنیده باشید. کتاب ها و وبسایت های زیادی وجود دارد که به تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می پردازند. اما واقعا برای سئو سایت به چه چیزهایی نیاز دارید؟
تجربه ما نشان می دهد که توجه به نکات زیر (۲۰ درصد)، ۸۰ درصد نتایج سئو سایت شما را سبب می شود:

  • کلمات کلیدی خود را در آدرس صفحه، عنوان و توضیحات متا صفحه مطالب خود وارد کنید.
  • در مطالب خود، دو یا سه لینک ورودی و دو یا سه لینک خروجی قرار دهید.
  • محتوا و مطالب شما حداقل ۱۵۰۰ کلمه باشد.
  • از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) خوب مانند وردپرس استفاده کنید تا صفحات و فولدرهای سایت به صورت منظم سازماندهی شود و موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانند به راحتی صفحات سایت شما را ایندکس کنند.

 

چگونه سئو سایت خود را بهبود بخشید؟

امروزه راه اندازی کسب و کار اینترنتی و بهبود سئو سایت بسیار آسان است. شما می توانید از وردپرس برای وب سایت کسب و کار خود استفاده کنید. به کمک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس می توانید سایت خود را در کمتر از ۵ دقیقه راه اندازی کنید..

پلاگین یا افزونه WordPress SEO Yoast  را از مخزن افزونه های سایت وردپرس نصب و فعال کنید. پلاگین یا افزونه WordPress SEO Yoast  به شما این امکان را می دهد که محتوای خود را به راحتی برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. کار با این پلاگین یا افزونه بسیار آسان است و می توانید نتایج فوری آن را در سئو سایت خود مشاهده کنید.
اگر به سئو سایت خود اهمیت ندهید، در واقع عملا در اینترنت حضور ندارید! چون وقتی کسی دنبال مطالب یا محصولات شما در اینترنت است و شما را در نتایج اول گوگل مشاهده نکند، در واقع انگار در اینترنت حضور ندارید! با کار بر روی سئو سایت خود، ترافیک وب سایت تان به صورت چشمگیری افزایش می یابد و در نتیجه، مشتریان و درآمد شما از کسب و کار تان افزایش می یابد.

 

۳- تولید محتوا و بازاریابی محتوا

بیش از ده سال است که تولید محتوا و بازاریابی محتوا ، به یکی از کارهای ضروری برای افزایش ترافیک و درآمد وب سایت با حداقل بودجه تبدیل شده است. کسب و کار های زیادی تولید محتوا و بازاریابی محتوا را به تبلیغات اینترنتی و بازاریابی با تبلیغات ترجیح می دهند.

 

قانون 80 20 در کسب و کار اینترنتی 3

 

منظور از تولید محتوا و بازاریابی محتوا، تولید محتوای منظم، ارسال مطلب در شبکه های اجتماعی مانند LinkedIn ، ساخت اینفوگرافیک، نوشتن پست مهمان برای سایت های پریازدید و … است.

برای افرادی که کسب و کار اینترنتی خود را تازه شروع می کنند، انجام این کارها می تواند موجب سردرگمی شود. حتی اگر این کار را به یک شرکت یا فریلنسر ها (آزادکارها) بسپارند، زمان زیادی برای مدیریت محتوا و بررسی نتایج آنها لازم است. به همین دلیل ما در دوره صفر تا صد کسب و کار اینترنتی راهکارهایی به شما آموزش می دهیم که بدون سردرگمی و در زمان کوتاه، نتیجه بگیرید.

 

چگونه از قانون ۲۰/۸۰ برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

برای این کار به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برمی گردیم.
از بخش Acquisition  گوگل آنالیتیکس روی تب Social کلیک کنید. تب Social به شما نشان می دهد کدام محتوای سایت شما بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و بیشتر کلیک می خورد.

گزینه Landing Pages نیز به شما نشان می دهد که کدام محتوای سایت بازدید خوبی دارد.
به این ترتیب می توانید دریابید که آیا واقعا ارزش دارد یک اینفوگرافیک برای مطلبی که ۲۹ بار به اشتراک گذاشته شده بسازید یا ارزش دارد پست مهمان برای سایتی که فقط ۱۲ بازدید به سایت شما آورده، تولید کنید یا نه.

 

چگونه بازاریابی محتوا را در کسب و کار خود بهبود بخشید

اطلاعات بخش Acquisition  گوگل آنالیتیکس را همیشه چک کنید و فقط روی یک یا دو موردی که نتیجه بخش بوده، کار کنید.

اگر مطلبی از سایت شما که در مورد موضوع خاصی نوشته شده، هنوز ترافیک دائمی به سایت شما می آورد، باید مطالب بیشتری در مورد این موضوع برای سایت خود بنویسید. اگر مخاطبان زیادی مثلا از حساب فیسبوک تان به سایت شما می آیند و توئیتر و اینستاگرام در رتبه های بعدی قرار دارند، زمان خود را بیشتر روی فیسبوک بگذارید.  حتی می توانید حساب شبکه های اجتماعی خود را در صورتی که در یکسال گذشته منجر به فروش نداشته اند، حذف کنید.

 

۴- شبکه های اجتماعی

کسب و کارهایی را دیده ام که در تمام شبکه های اجتماعی حساب باز می کنند. بعد، یک مطلب یا پست را در همه این شبکه های اجتماعی کپی پیست می کنند. شبکه های اجتماعی محبوب مانند فیسبوک، توییتر، پینترست و … کاربردهای خاص خود را دارند. شما باید زمان خود را فقط روی شبکه اجتماعی صرف کنید که مخاطبان شما بیشتر از آن استفاده می کنند.
برای مثال، اگر مشتریان شما جوان هستند، فعالیت در Tumblr مناسب است. به طور مشابه، اگر خدمات کسب و کار ارائه می دهید، LinkedIn  بهترین گزینه است. واقعا لزومی ندارد که در همه این شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. دو سه شبکه اجتماعی که ۸۰ درصد مشتریان شما از آن استفاده می کنند را انتخاب کنید و برنامه ای برای محتوای شبکه های اجتماعی خود بچینید.

 

چگونه از شبکه های اجتماعی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید

پست های شبکه های اجتماعی خود را با ابزارهایی نظیر Hootsuite خودکار کنید.

Hootsuite  اپلیکیشنی است که کنترل چندین حساب کاربری را در شبکه‌های اجتماعی تسهیل می‌کند. طرح رایگان Hootsuite  به شما اجازه می دهد سه حساب شبکه اجتماعی سایت خود را مدیریت کنید و پست های آینده شبکه های اجتماعی خود را در زمان های تعیین شده منتشر سازید. حتی می توانید با استفاده از گزینه  Suggested Posts ، محتوای پربازدید مربوط به کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی خود در زمان های تعیین شده به اشتراک بگذارید. به کمک Hootsuite  می توانید در هر هفته تنها یک روز به مدت ۲۰ دقیقه برای پست های کل هفته برنامه بریزید تا در زمان های تعیین شده، مطالب شما در شبکه های اجتماعی تان منتشر شود.
هشتگ های محبوب را پیدا کنید و از آنها در پست های خود استفاده کنید تا مخاطبان بیشتری را به سایت خود بکشانید. استفاده از Hootsuite  موجب صرفه جویی زیادی در زمان تان شده و می توانید از این زمان برای زمینه های دیگر کسب و کار تان استفاده کنید.

۵- شما و تیم تان

این بخش، یکی از سخت ترین و شاید بحث انگیزترین موارد است. اما هنگامی که قانون ۲۰/۸۰ را در خودتان و تیم تان اعمال کنید، در هزینه های شما صرفه جویی شده و سودتان افزایش می یابد.
کافیست روزانه تنها یک یا دو کار مهم کسب و کار خود را که حس رضایت به شما می دهد انجام دهید. اگر موفق نشوید روزانه این یکی دو کار مهم را انجام دهید، حتی اگر هشت ساعت کار کرده باشید، احساس خواهید کرد که آن روز کاری نکرده اید. بنابراین، دو کار مهم کسب و کارتان را شناسایی کنید و تنها بر روی آنها تمرکز کنید. مثلا اگر امروز برنامه ریخته اید که در مورد بازاریابی یا تبلیغات کسب و کار خود کار کنید، تا کار خود را تمام نکرده اید، ایمیل تان را چک نکنید یا به تماس های تلفنی تان پاسخ ندهید.
اگر در شرکت یا کسب و کار اینترنتی تان ۸۰ درصد فروش و سودآوری تنها توسط ۲۰ درصد کارکنان تان صورت می گیرد، می توانید برخی از کارکنان کم بازده خود را اخراج کنید. البته ۸۰ درصد تیم خود را اخراج نکنید!

با این کار می توانید علاوه بر اینکه در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بازدهی کسب و کار خود را نیز افزایش دهید.
البته زمانی که فروش ندارید یا سودآوری خوبی ندارید، می توانید قانون ۲۰/۸۰ را در تیم خود اعمال کنید.

 

چگونه این کار را در کسب و کار خود اعمال کنید

اولا، به کمک قانون ۲۰/۸۰ برای ساعات روز خود برنامه ریزی کرده و مطابق آن کار کنید. می توانید

می توانید از اپلیکیشن ها برای نوشتن دو سه کار مهمی که هر روز باید آنها را انجام دهید، استفاده کنید. اگر کارهای بیشتری دارید، آنها را به روز بعد منتقل کنید. هنگامی که کارهای امروز خود را انجام دادید، می توانید به کارهای روز دیگر خود بپردازید.
دوما، کارهای انجام شده توسط تیم خود را به دقت بررسی کنید.  حتی می توانید برخی از کارهای خود را به دیگران بسپارید تا آنها این کارها را برای شما انجام دهند (قانون بکارگیری اهرم : استفاده از زمان و انرژی دیگران برای پیشبرد کسب و کار تان از کارهایی است که میلیونرها از آن استفاده می کنند).

 

تصورات اشتباهی که در مورد قانون ۲۰/۸۰ وجود دارد

با وجود اینکه خیلی ها از قانون ۲۰/۸۰ باخبر هستند، اما به نظر می رسد افراد کمی این قانون را درک کرده و آن را در زندگی خود پیاده می کنند.

در اینترنت و کتاب هایی که در مورد قانون ۲۰/۸۰ نوشته شده، تصورات اشتباهی را می توان یافت که برخی از آنها به علت عدم درک صحیح این قانون است. به دو مورد از این تصورات اشتباه نگاهی می اندازیم:

 

۱- همیشه ۱۰۰ = ۲۰ + ۸۰ است!

آیا به نظر شما دقیقا ۲۰ درصد کارهایتان ۸۰ درصد نتایج تان را سبب می شوند؟

بارها مشاهده کرده ام که افراد روی اعداد ۲۰ و ۸۰ اصل پارتو زوم می کنند! در حالیکه ماهیت واقعی قانون ۲۰/۸۰ چیز دیگری است. نکته مهم در مورد قانون ۲۰/۸۰  یا اصل پارتو اینست که این قانون نابرابری را بیان می کند و درصدها می تواند هر عددی باشد. مثلا شاید ۶۰ درصد نتایج شما تنها با ۳۰ درصد کارهایتان بدست می آید (۳۰/۶۰).

 

۲- اگر قانون ۲۰/۸۰ را اجرا کنم، انگار هیچ کاری نکرده ام!

همانطور که در ابتدای مطلب قانون ۸۰/۲۰ در کسب و کار اینترنتی ذکر کردیم، اعداد ۲۰ ۸۰ کاملا دقیق نیست. چون ما زمان محدودی در روز داریم و نمی توانیم هر کاری را که می خواهیم انجام دهیم، با استفاده از قانون ۲۰/۸۰ ، ابتدا ۲۰ درصد کارهایی را که ۸۰ درصد نتایج را برای ما تولید می کنند (مثلا کارهایی که ۸۰ درصد فروش ما را موجب می شوند)، انتخاب می کنیم و باقی وقت خود را روی ۸۰ درصد کارهای دیگر که نتیجه کمتری در کسب و کارمان دارند، می گذاریم یا این کارها را به دیگران برون سپاری می کنیم. زمان خیلی مهم است و باید بهینه ترین استفاده را از زمان برد.

 

قانون ۸۰/۲۰ در کسب و کار اینترنتی در یک نگاه

 

سخن آخر و نتیجه گیری

قانون ۲۰/۸۰ قانون مفید و موثری است و می توانیم از این قانون برای صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بازدهی و سودآوری کسب و کار مان استفاده کنیم. در عمل، ممکن است قانون ۲۰/۸۰ به ۷۰-۳۰، ۹۰-۱۰ یا حتی ۶۰-۳ تبدیل شود، اما سعی کنید این قانون نابرابری را درک کنید و از آن به نفع کسب و کار خود استفاده نمایید.
آیا در حال حاضر از قانون ۲۰/۸۰  یا اصل پارتو در کسب و کار خود استفاده می کنید؟ می توانید نظرات و پیشنهادات و همچنین تجربه های خود را در مورد قانون ۲۰/۸۰ برای ما بفرستید.

 

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

خود را برای بیت کوین 500 هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید آیا در مسیر بیت کوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =