صفحه اصلی / مقاله ها / مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟

احتمالا برای شما سوال باشد که مدیتیشن چیست و فواید مدیتیشن چیست؟

و اگر تا بحال مدیتیشن را تجربه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم پس از اینکه این مقاله را مطالعه کردید، آن را امتحان کنید.

مدیتیشن یا مراقبه Meditation به معنای متمرکز کردن ذهن است و در آن، شخص به آرامی به درون خود توجه می کند تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. مدیتیشن تمرکز، آرامش و همچنین کاهش درد و افزایش بهبودی سلامت انسان را به همراه دارد.

تکنیک های مدیتیشن باعث می شود بدن، ذهن و احساسات به هماهنگی و تمرکز برسند. تکنیک هایی که باعث خالی شدن ذهن از محتویات زندگی گذشته و یا آرزوهای آینده و سموم جسمی می گردد. چرا که ذهن شلوغ و سرگردان به ویژه در قرن ۲۱ که در آن هستیم، هرگز نمی تواند در مسائل مختلف تمرکز لازم را برای ارتقا توانایی های خود، و هماهنگی ابعاد جسمانی و روحی ایجاد نماید. تحقیقات علمی نشان می دهد که تمرینات مدیتیشن موجب آرامش، سلامتی و طول عمر انسان می شود.جدول لیگ برتر

خیلی از افراد، تمرکز ندارند و به ویژه در قرن ۲۱ که بیشتر درگیر مشغله های روزمره هستند، اغلب آشفتگی ذهنی دارند یا بی حوصلگی به سراغشان می آید. در چنین شرایطی تمرکز بر روی کاری که انجام می دهند، دشوار شده و بنابراین نتایج مثبتی نمی گیرند!

 

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن آکادمی رشد 2

 

مغز ما با فرکانس خاصی کار می کند. دانشمندان می گویند بیش از ۱۵ امواج مغزی شناسایی شده که ما بیشتر با ۴ امواج مغزی سروکار داریم. ۴ امواج مغزی در مدیتیشن اهمیت ویژه ای دارند.

 

۴ امواج مغزی در مدیتیشن

۱- فرکانس بتا : مغز در حالت بیداری، با فرکانسی بین ۱۴ تا ۲۱ هرتز (۱۴ تا ۲۱ نوسان در ثانیه) کار می کند. وقتی کار می کنید، حساب کتاب می کنید، با دیگران صحبت می کنید، مغز شما با فرکانس بتا کار می کند. اما وقتی شروع به مدیتیشن می کنید، این فرکانس کاهش یافته و به آرامش ذهنی می رسید. در مدیتیشن، مغز شما به فرکانسی می رسد که دانشمندان به آن امواج آلفا یا آلفای ذهنی می گویند.

۲- فرکانس آلفا : در این حالت، مغز از فرکانس بیداری که ۱۴ تا ۲۱ هرتز بود، به فرکانس ۷ تا ۱۴ هرتز (۷ تا ۱۴ نوسان در ثانیه) کاهش می یابد. هرچه قدر کارها با آرامش بیشتری صورت گیرد امواج در فرکانس پایین تری قرار می گیرد و چنانچه همراه با هیجان شدید و یا استرس باشد فرکانس امواج مغزی بیشتر می شود و گاهی اوقات تا ۶۰ هرتز (۶۰ نوسان در ثانیه) هم می رسد!

دانشمندانی که در مورد امواج آلفا تحقیق کرده اند می گویند وقتی در سطح آلفای ذهنی قرار می گیرید، خلاق تر می شوید و آرامش بیشتری حس می کنید. در سطح آلفای ذهنی ایده هایی به ذهن شما خطور می کند که در حالت عادی یا بیداری به ذهن تان خطور نمی کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد امواج آلفا ذهن اینست که در این فرکانس، بدن به ترمیم خود با سرعت بیشتری ادامه می دهد. هنگامی که در حالت ریلکسیشن قرار می گیریم یا  مدیتیشن (مراقبه) انجام می دهیم ریتم امواج مغزی در حالت آلفا قرار می گیرد. هر چه به آرامش فکری و جسمی بیشتری فرو رویم در سطح عمیق تری از آلفا قرار می گیریم. هر چه بیشتر تمرینات مدیتیشن را انجام دهید، بهتر در سطح آلفای ذهنی قرار می گیرید.

 

احتمالا بحث امواج مغزی و آلفای ذهنی برای شما آشناست.
خوزه سیلوا یکی از پیشگامان در این زمینه است که کتاب‌ها و روش‌های او در این زمینه به افراد زیادی کمک کرده تا به آرامش و موفقیت برسند.

سیلوا تحقیقات زیادی در زمینه شباهت مغز با سیستم های الکترونیکی  انجام داده و کتاب های او مانند «کنترل جسم با کنترل ذهن» طرفداران زیادی دارد و زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

خوزه سیلوا مدیتیشن ضربان های دوگوشی

امروزه روانشناسان و مشاوران فراوانی از مطالعات سیلوا برای کنترل و هدایت ذهن برای پیشبرد اهداف و موفقیت‌ها در زندگی انسان‌ها استفاده می کنند‌.

طبق آموزه‌های خوزه سیلوا و نتیجه تحقیقات روانشناسان مشهور، ذهن انسان در دو وضعیت زیر بالاترین عملکرد را در جذب افکار مثبت و یا منفی دارد :

  • بیست دقیقه قبل از خواب
  • بیست دقیقه بعد از بیدار شدن

 

استفاده صحیح از امواج آلفای ذهنی، تاثیر فوق العاده ای در موفقیت یا شکست ما دارد؛ در حالت آلفای ذهنی که می توانید صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها قبل از خواب آن را تجربه کنید، ذهن آماده پذیرش هر نوع تلقین و تجسمی است. افراد موفق از این زمان برای تجسم رویاهای خود و تلقین عبارات مثبت استفاده می کنند.

 

 

۳- فرکانس تتا : امواج تتا بین ۷-۴ هرتز (نوسان در ثانیه) می باشد. در این حالت، مغز با فرکانس ۴ تا ۷ نوسان در ثانیه کار می کند. امواج تتا پس از وارد شدن به خواب ظاهر می شود. وقتی مدیتیشن می کنید، ناگهان سرتان به پایین می افتد! وقتی در امواج تتا قرار می گیرید، بسیار دشوار است که گردن شما راست و مستقیم باشد و در اغلب افراد، سر پایین می آید! آیا  داستان افرادی را شنیده اید که موقع خواب چیزی به آنها الهام شده و جرقه ایده ای در ذهن شان زده شده است؟ به عنوان مثال، جدول تناوبی مندلیف در خواب به ذهن دیمیتری مندلیف خطور کرده است.

این همان حالت تتا یا امواج تتا است. مغز در فرکانس تتا ، بسیار خلاق و بسیار الهام بخش است.

 

۴- فرکانس دلتا : فرکانس تتا که کمتر از ۳٫۵ هرتز (نوسان در ثانیه) است، در خواب بسیار عمیق دیده می شود.

 

تاثیر مدیتیشن را بر لوب های مغز می توانید در شکل زیر مشاهده کنید:

 

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن آکادمی رشد 3

 

نکته جالب اینجاست که در طول روز، همه ما این ۴ امواج مغزی (بتا ، آلفا ، تتا ، دلتا) را تجربه می کنیم. وقتی از خواب بیدار می شوید، در سطح آلفای ذهنی قرار دارید. سپس به حالت بتا می روید که همان حالت بیداری یا عادی است و کارهای خود را در حالت بتا انجام می دهید. وقتی از کار برمی گردید و ناگهان جلوی تلویزیون یا مطالعه، سر شما به پایین می افتد، در حالت تتا قرار می گیرید و در نهایت، شب وقتی می خواهید بخوابید از حالت بتا به آلفا و سپس از تتا به دلتا می رسید.

دلتا وقتی است که به خواب عمیق فرو می روید.

 

چهار موج اصلی مغز را می توان به چهار دنده اتومبیل تشبیه كرد.

موج دلتا (آهسته ترین موج) دنده اول است. تتا دنده دوم، آلفا دنده سوم و بتا دنده چهارم است.

متأسفانه بیشتر افراد دنده های دو و سه مغز خود (تتا و آلفا) را از قلم می اندازند.

تمام داده هایی که وارد مغز می شود در حالت امواج بتا پردازش می شوند و آنچه را بخواهد وارد نیمکره سمت راست می کند. نیمکره سمت راست، همان ناخودآگاه است و بیشتر مربوط به احساسات و عواطف می باشد. هنگامی که وارد حالت آلفا ذهن می شویم، اطلاعات بدون پردازش نیمکره چپ، وارد مغز می شود.

حالت آلفا پایه و دروازه ورود به سمت نیروهای برتر یا ناخودآگاه است.

مدیتیشن در واقع رفتن به حالت آلفا و تتا و هشیار بودن در این امواج مغز است که ما در دوره موفقیت با مدیتیشن به کمک تکنیک ضربان‌های دوگوشی (Binaural beats) ذهن را به حالت آلفا و تتا می بریم.

به قول کن ویلبر (Ken Wilber) که مبتکر تئوری یکپارچه است و کتاب های او به ۲۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده:

چیزی که می تواند ذهن را به حالت هشیاری ببرد، ضربان‌های دوگوشی (Binaural beats) است.

 

 

فواید مدیتیشن چیست؟

دانشمندان و روانشناسان، فواید مدیتیشن را در بدن، روح و حس درونی مان بررسی کرده اند و به نتایج جالبی دست یافته اند. در اینجا نگاهی به فواید مدیتیشن برای سلامتی، جسم و فواید معنوی آن می اندازیم. همچنین می توانید مدیتیشن را به سبک آکادمی رشد تجربه کنید.

 

فواید مدیتیشن

بیش از ۱۴۰۰ تحقیق نشان می دهد مدیتیشن فواید زیر را به دنبال دارد:

  • مدیتیشن ذهن را آرام می کند.
  • مدیتیشن تمرکز ذهن را بیشتر می کند.
  • مدیتیشن آستانه درد بدن را افزایش می دهد.
  • مدیتیشن بازدهی تنفس را بهبود می بخشد.
  • مدیتیشن انفجارهای احساسی را کاهش می دهد.
  • مدیتیشن آرامش جسمی را به دنبال دارد.
  • مدیتیشن فشار خون را پایین می آورد.
  • مدیتیشن کمک می کند با دیگران روابط بهتری برقرار کنید.

 

مدیتیشن یکی از کارهایی است که افراد موفق زیادی، هر روز آن را انجام می دهند. در مقاله های قبلی آکادمی رشد، در مورد افراد مشهوری صحبت کردیم که روز خود را با تمرینات مدیتیشن شروع می کنند. در اینجا فواید مدیتیشن را با جزئیات بیشتر برای سلامتی، فیزیکی، ذهن و همچنین فواید معنوی آن را بررسی می کنیم.

 

فواید مدیتیشن برای سلامتی

وقتی مدیتیشن می کنید، فیزیولوژی بدن تغییر می کند و هر سلول بدن را مملو از انرژی (پرانا) می سازد. این امر (افزایش سطح پرانا یا انرژی در بدن) باعث شادی، آرامش و شور و شوق می شود.

 

از نظر جسمانی، مدیتیشن :

  • فشار خون بالا را پایین می آورد.
  • سطح لاکتات خون را کاهش داده و در نتیجه، حملات ناشی از اضطراب را از بین می برد.
  • دردهای ناشی از تنش مانند سردرد، زخم، بی خوابی، مشکلات عضلات و مفصلی را کاهش می دهد.
  • با افزایش تولید سروتونین، موجب بهبود در رفتار و حالات می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.
  • با خلق انرژی درونی، سطح انرژی بدن را افزایش می دهد.

 

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن آکادمی رشد

 

۱۱ فایده مدیتیشن برای ذهن

مدیتیشن سطح امواج مغز را به آلفای ذهنی می برد. حالت آلفا وضعیت هوشیاری مضاعف است یعنی در حالت آلفای ذهنی، ما از هوشیاری بیشتری برخوردار هستیم و آنچه را فکر می کنیم واضح تر و روشن تر برایمان نمایان می شود و بهتر می توانیم ببینیم، فکر کنیم و بیندیشیم.

در حالت آلفای ذهنی ، تمرکز بیشتر می شود به همین دلیل از تکنیک آلفای ذهنی برای یادگیری و تمرکز استفاده می کنند.

مدیتیشن به ذهن نشاط می بخشد و هر گاه احساس آشفتگی و سردرگمی یا احساس بی ثباتی داشتید، با پاک سازی و شارژ درونی، سبب آرامش شما می شود.

 

۸ دلیل برای اینکه مدیتیشن کنید

مدیتیشن چیست؟ + فواید مدیتیشن

 

تمرین منظم مدیتیشن :

  • اضطراب را کاهش می دهد.
  • ثبات احساسی بهبود می یابد.
  • خلاقیت را افزایش می دهد.
  • شادی را افزایش می دهد.
  • حس ششم را افزایش می دهد.
  • با ایجاد آرامش و تمرکز، ذهن را هشیار می کند.
  • مشکلات را کوچکتر می کند.
  • تنش روحی و خشم و ناامیدی را کاهش می دهد.
  • با افزایش هشیاری موجب عملگرایی و پیشرفت می شود.
  • با افزایش هشیاری ذهن، کمال را به ارمغان می آورد.

 

مدیتیشن، شما را آگاه تر می سازد و با تغییر حالت درونی، منجر به شادی می شود.

 

۳ فایده معنوی مدیتیشن

هر کسی می تواند مدیتیشن کند و از فواید مدیتیشن بهره مند شود. ۳ فایده معنوی مدیتیشن عبارتست از:

  • اتصال به بی نهایت و درک خود به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کل کائنات
  • در حالت مدیتیشن ، به آرامش و شادی می رسید که موجب هماهنگی شما با کائنات می شود.
  • مدیتیشن ، می تواند سبب تحول درونی شود. وقتی در مورد خودتان بیشتر بدانید، به طور طبیعی شروع به کشف بیشتر در مورد خود و دوست داشتن خود خواهید کرد.

 

 

چگونه از فواید مدیتیشن می توانید بهره مند شوید؟

برای اینکه از فواید مدیتیشن بهره مند شوید، باید تمرین منظم داشته باشید. مدیتیشن هر روز تنها چند دقیقه زمان می برد و وقتی به روال روزانه شما تبدیل شود، بهترین اوقات روز شما را تشکیل خواهد داد.

مدیتیشن یا مراقبه مانند بذر درخت است. وقتی بذر را با عشق پرورش دهید، بذر رشد می کند و بیشتر شکوفا می شود.

 

۵ مزیت مدیتیشن برای دانش آموزان و دانشجویان

 

  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش تمرکز
  • بهبود در سلامتی
  • تقویت نیروی ذهنی و افزایش انرژی
  • افزایش تحرک و پویایی

 

چگونه مدیتیشن کنیم؟

چگونه مدیتیشن کنیم؟

 

  • در صندلی راحتی بنشینید، پشت و گردن تان صاف باشد و چشمانتان را ببندید.
  • ۳۰ ثانیه سکوت کنید.
  • فایل های صوتی مدیتیشن را با هدفون گوش کنید.
  • به تنفس خود فکر نکنید.
  • به مدت ۳۰-۱۵ دقیقه در روز مدیتیشن کنید.
  • بهتر است هر روز دوبار مدیتیشن کنید : بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خوابیدن.

 

با شرکت در دوره موفقیت با مدیتیشن جادوی مدیتیشن را تنها در عرض چند دقیقه تجربه کنید…

 

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

8 مرحله برای تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی پولساز

۸ مرحله برای تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی پولساز

۸ مرحله برای تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی پولساز حتما نام سایت هایی …

2 نظر

  1. به تنفس خود توجه کنید درسته .. اشتباه نوشته اید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.