صفحه اصلی / راه اندازی کسب و کار اینترنتی / ۱۰ ابزار رایگان گوگل که همه وب مسترها باید از آنها استفاده کنند
10 ابزار رایگان گوگل که همه وب مسترها باید از آنها استفاده کنند

۱۰ ابزار رایگان گوگل که همه وب مسترها باید از آنها استفاده کنند

آیا شما وب سایت دارید؟ آیا خود را متخصص بازاریابی محتوا می دانید؟
صرف نظر از اینکه چه مقدار تجربه دارید یا چه نتایجی در گذشته کسب کرده اید، می توانید با انجام مواردی که در این مقاله آورده شده است، عملکرد سایت خود را بالا ببرید و رنک خود را در گوگل بهتر کنید.
خیلی از افراد از گوگل فقط به عنوان موتور جستجو استفاده می کنند و از ابزارهای رایگانی که این غول موتور جستجوی دنیا ارائه می کند، برای افزایش رنک و سئوی سایت خود استفاده نمی کنند.
در زمینه بازاریابی محتوا، ابزارها و تکنیک هایی که استفاده می کنید، تاثیر بزرگی روی نتایج نهایی می گذارد.
اگر شما بازاریابی محتوا را تازه شروع کرده اید، یا چندین سال در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می کنید، این مقاله می تواند روش شما را در آینده تغییر دهد.
در این مقاله، ۱۰ ابزار رایگانی را معرفی می کنیم که همه وب مسترها و افرادی که در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می کنند، نباید از آنها غافل شوند. ممکن است نیازی نباشد که هر روز از این ابزارها استفاده کنید یا بعضی از این ابزارها برای روش بازاریابی شما مناسب نباشد، اما قطعا بکار بردن یک یا دو ابزار رایگان معرفی شده می تواند تاثیر مثبتی روی بازاریابی و سئوی سایت شما داشته باشد.

 

۱-Google AdWords- Keyword Planner

آیا به دنبال ابزاری هستید که بهترین واژه های کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را در اختیار شما قرار دهد؟

گرچه ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد اما Google Keyword Planner یکی از بهترین این ابزارهاست که علاوه بر راحتی استفاده از آن، رایگان هم می باشد.

به عنوان یک وب مستر، یا بازاریاب محتوا باید همیشه دنبال کلید واژه هایی باشید که سبب افزایش رنک سایت شما می شود.

پیشنهاد ما در مورد این ابزار رایگان به شما خیلی ساده است: با آن کار کنید، کار کنید و کمی بیشتر کار کنید.

هر چه بیشتر جستجو کنید، بیشتر متوجه طرز کار این ابزار می شوید. همچنین چند جستجو به شما بهتر کمک می کند تا بدانید کدام کلید واژه برای سایت یا مقاله شما بهتر است.

به کمک این ابزار رایگان گوگل می توانید کلیدواژه های طولانی و دقیق تری را برای مقاله های خود انتخاب کنید تا ترافیک هدف مندتری جذب نمایید.

گرچه به نظر می رشد Google Keyword Planner ابزار ساده و پایه ای است، اما برای پیدا کردن کلیدواژه های خوب که ترافیک هدفمند را به سایت شما می آورد، و رنک شما را در گوگل بالا می برد (سئو) بسیار مفید است.

 

۲-Google Analytics

چه اهدافی را در تکنیک های بازاریابی محتوا دنبال می کنید؟

اگر پاسخی برای این سوال ندارید، حالا زمان ارزیابی وضعیت سایت تان است.

اگر اهدافی را برای خود در نظر گرفته اید، احتمالا بسیاری از این اهداف بر پایه ترافیک و آمار مرتبط است. در این صورت، باید با طرز کار Google Analytics آشنا شوید.

برای شروع، بهتر است عملکرد سایت خود را در یک بازه زمانی مشخص بررسی کنید:

عملکرد سایت در Google Analytics

برای این منظور کافی است نگاهی به آمار بالا بیاندازید. همین آمار به خوبی نشان می دهد که آیا در جهت رسیدن به اهداف خود قدم برمی دارید یا نه.

از قسمت زیر می توانید اطلاعات بیشتر و دقیق تری بدست آورید:

اطلاعات بیشتر و دقیق تر در گوگل آنالیتیکز

روی هر قسمت بالا که کلیک کنید، اطلاعات دقیق تری را مشاهده می کنید. برای نمونه می توانید برترین صفحات سایت خود را ببینید:

برترین صفحات سایت در گوگل آنالیتیکز

این نمودار به خوبی نشان می دهد که چه موضوعاتی دنبال کننده های خوبی دارد و بهتر است در مورد چه موضوعاتی بنویسید.

هر چه بیشتر از گوگل آنالیتیکز استفاده می کنید، بیشتر به اطلاعاتی که تاثیر مهمی روی سایت شما می گذارد توجه می کنید.

 

۳- Google Search Console

از بسیاری جهات شبیه Google Analytics است و اطلاعات مفید بسیاری را می توانید در آن مشاهده کنید.

علاوه بر بررسی سلامتی کلی سایت تان، از این ابزار گوگل می توانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

موارد مورد علاقه من، گزینه های Search Traffic هستند:

Search Traffic در Google Search Console

بعنوان مثال ، گزینه Search Analytics عملکرد سایت شما را در جستجوی گوگل نشان می دهد.

همچنین اگر می خواهید وضعیت کلیدواژه های خود را مشاهده کنید، کافی است گزینه Position را تیک بزنید.

وب مسترها و افرادی که بازاریابی محتوا می کنند، باید از اطلاعاتی که Google Search Console به آنها ارائه می کند، استفاده کنند.

 

۴- Google Trends

آیا برای شما پیدا کردن ایده های تازه برای سایت تان یا بازاریابی محتوا دشوار است؟

شکی نیست که به کمک Google Keyword Planner می توانید صدها کلیدواژه مرتبط با کسب و کار و حوزه فعالیت خود بدست آورید. با این وجود، برای تولید محتوای خوب و جذاب کافی نیست.

به همین دلیل می توانید از Google Trends برای تولید مقاله های تازه و به روز استفاده نمایید.

این ابزار رایگان گوگل به شما نشان می دهد که چه موضوعات و مواردی در دنیا دنبال می شود.

همچنین قسمت Stories trending now به شما نشان می دهد که همین حالا چه موضوعاتی دنبال می شود که از آنها می توانید برای کسب و کار خود و مقالات خود استفاده کنید.

نیازی نیست زمان زیادی بگذارید و تجربه خاصی داشته باشید تا از این ابزار رایگان گوگل استفاده کنید. کافی است موضوع موردنظر خود را جستجو کنید و ببینید گوگل چه چیزهایی می آورد. سپس از خلاقیت خود کمک بگیرید.

 

۵- Google Sheets

وب مسترها و افرادی که تولید محتوا می کنند، نیاز به سیستمی برای ذخیره و پیگیری اطلاعات خود دارند. همچنین شاید بخواهید این اطلاعات را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

Google Sheets یکی از ساده ترین و بهترین روش برای ذخیره اطلاعات، دنبال کردن تغییرات و همکاری با دیگران است.

برای نمونه، می توانید برای کمپین های ایمیل خود از این ابزار رایگان گوگل استفاده کنید. البته باید بطور منظم آنها را آپدیت کنید.

توجه: شما می توانید از Google Sheets برای تهیه لیست کارها استفاده کنید و در واقع دفترچه یادداشت آنلاین برای خود داشته باشید.

 

۶- Google+

علی رغم اینکه گوگل پلاس آنچنان که امیدوار بود در شبکه های اجتماعی رشد نداشته است، اما همچنان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی محسوب می شود.

بطور خلاصه گوگل پلاس محلی برای ارتباط با همتایان تجاری و همچنین به اشتراک گذاشتن محتوای تان است.

به عنوان مثال می توانید گوگل پلاس آکادمی رشد را از این آدرس دنبال کنید. گرچه مثل افراد دیگر در این شبکه اجتماعی فعال نیستم، اما حضور در این شبکه اجتماعی، ایده خوبی است.

آکادمی رشد پیشنهاد می کند از گوگل پلاس برای سه هدف زیر استفاده کنید:

  • به اشتراک گذاری مطالب و محتوای تان با دنبال کنندگان شما
  • افزایش شبکه ارتباطی شما
  • یافتن محتواهایی که برای کسب و کار شما مفید است

پیشنهاد می کنیم علاوه بر شبکه های اجتماعی دیگری (تلگرام، فیسبوک، اینستاگرام و …) که در آن فعال هستید، در گوگل پلاس هم بطور منظم فعالیت داشته باشید.

 

۷- Gmail

بخش بزرگی از بازاریابی محتوا به ارتباط پیوسته شما با انواع مخاطبانتان برمی گردد.

به عنوان مثال، شاید بخواهید پست جدید خود را با بقیه به اشتراک بگذارید. از انچا که ایمیل یکی از بهترین روش ها برای این منظور است، پس بهتر است از نرم افزار مناسبی برای این کار استفاده کنید.

جیمیل به دلیل امکانات و ویژگی هایی که دارد (از جمله ارائه ۱۵ گیگ فضای رایگان) یکی از کلاینت ایمیل های مورد علاقه من است.

علاوه بر این، پلاگین های زیادی وجود دارد که امکانات دیگری را به اکانت جیمیل شما اضافه کرده و کار با جیمیل را راحت تر می کند. برای مثال، با پلاگین WiseStamp می توانید امضای خصوصی ایجاد کنید. یا به کمک FollowUp.cc می توانید ایمیل های باز نشده خود را در فواصل زمانی مختلف بفرستید و در واقع با مخاطبان خود ارتباط سازی کنید.

پیشنهاد می کنم حتما از جیمیل به عنوان سرویس ایمیل خود استفاده کنید چون علاوه بر پلاگین های مختلفی که برای جیمیل وجود دارد، شما می توانید اینباکس (صندوق ورودی) خود را مطابق میل خود مرتب کنید تا در وقت شما صرفه جویی شود.

 

۸- Google My Business

برای کسب و کارهای محلی این امکان گوگل بسیار مهم است. در واقع به کمک این ابزار رایگان شما می توانید آدرس، تلفن و برند کسب و کار خود را به دنیا بشناسانید. اما متاسفانه هم اکنون این سرویس برای ایران غیرفعال است.

 

۹- Google Docs

این امکان گوگل، علاوه بر اینکه رایگان است، کار با آن نیز آسان است.

مزایای گوگل داکس زیاد است از جمله می توانید تعداد کلمات مقاله یا پست خود را مشاهده کنید. آن را به راحتی با دیگران به اشترام بگذارید و …

همانطوریکه می دانید، بخش بزرگی از بازاریابی محتوا را تولید محتوا تشکیل می دهد. به همین دلیل مهم است که از ابزار مناسب و راحتی برای این منظور استفاده کنید. گرچه نرم افزارهایی مانند ورد (مایکروسافت ورد) وجود دارد، اما گوگل داکس یکی از بهترین ابزارهای موجود است.

 

۱۰- Google Calendar

برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا، چگونه زمان خود را مدیریت می کنید؟ چه کارهایی می کنید تا از وقت خود بیشترین استفاده را ببرید؟

گوگل کلندر یا تقویم گوگل یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت زمان است. درست است که بسیاری از امکانات و ویژگی های ابزارهای پولی را ندارد، اما ابزار خوبی برای مدیریت زمان است.

به کمک گوگل کلندر می توانید:

  • برای مهمترین کارهای سایت خود event بسازید.
  • به تیم خود بگویید چه زمان هایی می توانند با شما ارتباط داشته باشند
  • زمان های خالی خود را بدانید تا بتوانید بخوبی برای روز خود برنامه ریزی کنید.

 

سخن پایانی

با اینکه کمتر از ۵۰ درصد افرادی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنند، ادعا می کنند در بارایابی محتوا خوب عمل می کنند، اما همیشه جا برای بهبود و پیشرفت وجود دارد.

گوگل ابزارهای رایگان خوبی را ارائه می کند. برخی از این ابزار قوی تر و بهتر از ابزارهای دیگر است اما هر کدام از آنها ارزش استفاده را دارد.

آیا شما از این ابزارهای گوگل برای بهبود بازاریابی محتوا و تولید محتوای خود استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

درباره آکادمی رشد

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان را برای موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی و رشد فردی تهیه کرده است.

مقاله های مشابه

5 چیزی که هر سایتی باید داشته باشد آکادمی رشد

۵ چیزی که هر سایتی باید داشته باشد

هر سایت باید چه چیزهایی داشته باشد هر سایتی باید حداقل ۵ مورد زیر را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *