صفحه اصلی / راز جذب پول در اینترنت / آینده ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها

آینده ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها

 

آینده ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها

آینده ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها

کریپتوکارنسی‌ ها در واقع نوعی پول اینترنتی هستند که با استفاده از تکنولوژی کریپتوگرافی (رمزنگاری) رمزگذاری می‌شوند و تمام ویژگی‌های پول‌های رایج را به جز ماهیت فیزیکی دارا هستند. می‌توان این ارزها را با ارزهای دیگر مبادله کرد، با آنها تراکنش‌های مالی انجام داد، و برای خرید کالا و خدمات از آنها استفاده کرد.

آیا شما نیز این سوال ها را دارید :

بیت کوین آینده خوبی دارد؟ بخریم؟

ارزهای دیجیتال آینده دار ؟

آیا بیت کوین بخریم؟

بیت کوین از کجا میاد

آینده بیت کوین ؟

پیش بینی آینده بیت کوین

و …

 

در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال و آینده آنها صحبت و پیش بینی های زیادی شده است. افراد بسیاری به این موضوع پرداخته‌اند که آیا بیت کوین و ارزهای دیجیتال آینده پولی ما را رقم خواهند زد یا نه و ما قصد داریم در این مقاله آکادمی رشد، نگاهی عمیق و تحلیلی به این موضوع داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

کریپتو به معنای رمزنگاری شده بوده و مفهومی ریاضی است که جهت رمزنگاری مورد استفاده قرار می گیرد.

کریپتوکارنسی ها، یعنی ارزهای رمزگذاری شده یا ارزهای دیجیتال یا رمزپول ها که انقلاب نوینی در پول های کاغذی به شمار می روند. در اینجا به فلسفه و روند ایجاد ارزهای دیجیتال، و اینکه آیا واقعا به این ارزها نیاز داریم؟ چگونه این ارزها گسترش پیدا کرده اند و … می پردازیم.

 

نظر آنتونی پامپلیانو (از بیانگذاران مورگان کریک دیجیتال)، آرتور هیز (بنیانگذار و مدیر عامل صرافی بیتمکس)، چان پنگ ژائو (مدیرعامل بایننس)، فرد ارسام (بنیانگذار صرافی کوین بیس)، تیم درپر (سرمایه گذار)، یاور شاه (رئیس سوئیفت)، جان مکافی (خالق آنتی ویروس مکافی) در مورد سیستم مالی فعلی و بیت کوین و کریپتوکارنسی :

 

 

در ابتدا با دو کاربرد مهم پول آشنا می شویم:

 

دو کاربرد مهم پول

۱- کاربرد مبادله ای: پول را برای خرید کالاها و نیازهای دیگر خود تبادل می کنیم (برای خرید غذا، خانه و … پول پرداخت می کنیم)

۲- منبع ذخیره (اگر بخواهید از یک شهر به شهر دیگری یا کشور دیگری بروید، چگونه می توانید پولتان را با خودتان ببرید تا در مواقع لزوم از پولتان استفاده کنید؟ شکلی که الان متداول شده این است که پولی که بدست می اوریم را جایی می گذاریم تا بتوانیم هر موقع خواستیم از آن برداریم. مثل کارت بانکی که هرجا می رویم می توانیم خریدهای خود را با آن انجام دهیم)

کریپتوکارنسی ها نیز این دو مورد را که هر شکلی از پول باید آنها را حل کند، حل می کنند.

کریپتوکارنسی نسل جدید پول بوده و علاوه بر اینکه برای مبادله و منبع ذخیره بکار می روند، مشکلات و نیازهای دیگر ما را نیز حل می کنند.

 

چرا کریپتوکارنسی و چرا حالا؟

اگر روند رشد تمدن غرب را در طول تاریخ بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که از خداگرایی به انسان گرایی و سپس داده گرایی رسیده اند.

کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده و در اینجا خلاصه و چکیده آنها را می آوریم.

خداگرایی یعنی یک قدرت بالاتر بنام خدا به ما کمک می کند و مشکلات ما را حل می کند.

انسان گرایی یعنی انسان ها می توانند مشکلات یکدیگر را حل کنند.

و امروزه می بینیم که هر صنعتی به داده گرایی و داده محوری روی آورده است.

داده گرایی یعنی باور به قدرت اطلاعات و امنیت و اطمینان به این داده ها برای حل مشکلات بشر.

مثلا در غرب ۱۰۰۰ سال پیش، اگر کسی مریض میشد، دعا می کرد که خدایا کمک کن از این بیماری خلاص شوم، بعضی از افراد قربانی نذر می کردند. در قرن ۲۱ هم خداگرایی ادامه دارد.

شاید این نکته جالب را شنیده باشید که در زمان های قدیم که دو قبیله با هم جنگ می کردند،  مراسم قربانی و مراسم نیایش برگزار می کردند و اعتقاد داشتند خدای هر قبیله قوی تر باشد، برنده خواهد شد!

اما امروزه با رشدی که در زمینه پزشکی کرده ایم، وقتی بیمار می شویم، نه تنها دعا  می کنیم، بلکه باید پیش دکتر هم برویم.

وقتی مریض می شویم، پیش دکتر می رویم و علایم بیماری را به دکتر می گوییم و دکتر برای بیماری ما نسخه می پیچد.

و مدتی است دکترها از ما ام آر ای ، الکتروکاردیوگرام ، سونوگرافی و … می گیرند (داده می گیرند)

حتی داده هایی که از ما می گیرند را با داده های قبلی مقایسه می کنند تا ببینند قبلا چه کسانی این علایم را نشان می دادند و این افراد چه بیماری هایی داشتند؟ و چگونه درمان شده اند و …

پس امروزه به کمک داده های بیماران مختلفی که علائمی مشابه بیماری ما دارند، می توانیم راه درمان را بدست آوریم و درمان شویم.

در واقع، امروزه به داده ها اعتماد زیادی داریم.

پس اگر تمدن غرب را بررسی کنیم مشاهده می کنیم که از خداگرایی به انسان گرایی و سپس داده گرایی رسیده ایم.

البته این به این معنا نیست که خداگرایی خوب نیست بلکه شاهد روند رشد تمدن غرب از خداگرایی به داده گرایی هستیم.

 

آینده ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها 2
روند تکاملی تمدن غرب از خداگرایی به انسان گرایی و سپس داده گرایی

 

مثلا بارها در اخبار شنیدیم که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روسیه، سیستم انتخابات آمریکا را هک کرده یا ویکی لیکس ایمیل ها را هک کرد…

بعضی کشورها مخصوصا کشورهای اروپای شرقی، سیستم های ضعیفی دارند که به راحتی هک می شوند . مثلا سیستم برق کشور لهستان یا استونی ضعیف بوده و امکان هک آنها وجود دارد.

در واقع، قرن ۲۱ را می توان قرن جنگ داده ها نامید.

امروزه در اخبار، زیاد می شنویم که فلان شرکت، سایت، ایمیل و … را هک کرده اند.

امروزه ارتش اغلب کشورها، برنامه نویس، استخدام میکند. امروزه پلیس سایبری داریم.

 

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت اول

 

اما رابطه اینها با پول

پول، یک سند کاغذی است که به آن اعتماد داریم (هر چیزی می خواهیم را می توانیم با پول بخریم)

پول در واقع یک قرارداد است که هر دولت به شهروندانش می دهد که می توانند با آن متناسب با ارزشی که دارد کالا یا خدمات بخرند.

اما مشکلات پول های کاغذی چیست؟

  1. جعل : آیا تابحال افرادی را دیده اید که پول را جلوی نور میگیرند تا مطمئن شوند پول تقلبی نیست؟ بانک های مرکزی و دولت ها از هر تکنولوژی که بلدند استفاده می کنند تا جلوی جعل اسکناس های کاغذی را بگیرند اما همیشه افراد دیگری هستند که می توانند این پول های کاغذی را جعل کنند!
  2. گروه کوچکی از افراد هر کشوری که حتی شاید آنها را نشناسید، تصمیمات کلان کشور را می گیرند. این افراد با یک تلفن، دستور چاپ میلیون ها واحد پول را می دهند. این کار باعث ایجاد تورم می شود. این افراد این کار را انجام می دهند چون فکر می کنند بیشتر از افراد دیگر می دانند. اما موارد زیادی در تاریخ کشورهای مختلف وجود دارد که افرادی که تصمیمات کلان را می گیرند، در مورد پول (که موضوع مهمی است و بدون پول امکان معاش و زندگی میسر نیست) تصمیماتی گرفته اند که بر کشور تاثیر منفی داشته است. مثلا آلمان دهه ۱۹۲۰ مثال خوبی است. آلمان در دهه ۱۹۲۰ تریلیون ها مارک (واحد پول آلمان) را چاپ کرد که در آن زمان باعث ایجاد تورم عظیمی در آلمان شد!

مردم آلمان مثلا برای اینکه غذایی در رستوران سفارش دهند، باید پول زیادی همراه خود می بردند. این وضعیت در نهایت، باعث بوجود آمدن فاشیسم و هیتلر و جنگ جهانی دوم شد!

پس تصمیماتی که در مورد پول گرفته می شود، حتی با یک تلفن ساده بعضی افراد، تاثیر عظیمی روی معاش و زندگی شهروندان می گذارد.

در واقع وقتی پول زیادی چاپ می شود، ارزش پول پایین می آید و تورم ایجاد می شود.

آینده ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها 3

 

 

  1. هک و خطای کامپیوتری و انسانی : یک نفر می تواند سایت بانکی را هک کند و از تمام حساب های این بانک مبلغی برداشت کند. یا خطاها و اشتباهاتی که موقع تراکنش اتفاق می افتد. احتمال خطای انسانی هست مثلا اشتباه نوشتن مبلغ و ….
  2. کارمزد و بهره: برای هر تراکنشی، بهره یا کارمزد می گیرند. همین کارمزد گرفتن به نوبه خود باعث تورم می شود چون برای هر چیزی که می خواهید بخرید بیشتر از چیزی که باید بپردازید، پول پرداخت می کنید.
  3. مشکل دابل اسپندینگ (Double-spending) : در سیستم پول های سنتی ، احتمال دابل اسپندینگ وجود دارد. دابل اسپندینگ نوعی کلاهبرداری محسوب می شود. مثلا شما کالایی می خرید و بعد به بانک زنگ می زنید که این خرید را من انجام نداده ام و کسی بدون اجازه من این کار را انجام داده! در این میان، یک نفر باید این تقصیر را به گردن بگیرد!

مشکلات پول های کاغذی (سنتی) زیاد است اما ما مدت های زیادی می شود که از این پول ها استفاده می کنیم و به آنها اعتماد داریم.  پول های کاغذی را خود ماها تعریف کردیم و چاپ کردیم و از آنها استفاده می کنیم.

اما گام بعدی می تواند پول هایی باشد که توسط داده کنترل می شود و کریپتوکارنسی سرآغازی برای این حرکت است.

 

روند تکامل داده در ارزها

بیت کوین چیست؟ بیت کوین و ارزهای دیجیتال چگونه مشکلات پول های سنتی را حل می کنند؟

بیت کوین، پول فیزیکی نیست. بیت کوین، در واقع یک سری کد (داده) است و نشان می دهد که شما چند واحد از این ارز را دارید.

اما وقتی می خواهید چیزی بخرید، باید اثبات کنید که شما بیت کوین دارید و این کار را داده ها انجام می دهند.

در واقع کریپتوکارنسی ها جوری رمزگذاری می شوند که کسی نمی تواند ارز شما را بدزدد. این داده ها در کامپیوترهای سراسر دنیا ذخیره می شوند. اصطلاحا می گویند کریپتوکارنسی ها غیرمتمرکز هستند و هیچ بانک مرکزی در این بین وجود ندارد.

میلیون ها کامپیوتر در سراسر دنیا وجود دارند که نشان می دهند شما چند واحد ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی دارید.

وقتی میلیون ها کامپیوتر در سراسر دنیا تایید کنند که شما بیت کوین یا ارزهای دیگر دارید، می توانید تراکنش انجام دهید. دیگر نیازی نیست شما را بشناسند، نیاز به هیچ بانک و واسطه ای نیست، هیچ انسانی در این میان دخالتی ندارد، بلکه میلیون ها کامپیوتر در سراسر دنیا این کار را انجام می دهند.

علیرغم رمزگذاری ها و کدهایی که اغلب ما آنها را متوجه نمی شویم، تراکنش کریپتوکارنسی ها خیلی ساده است و به هیچ واسطه ای  نیاز نیست. احتمال جعل و دابل اسپندینگ هم که در پول های سنتی وجود دارد، اینجا وجود ندارد.  وقتی شما تراکنشی انجام می دهید، همه کامپیوترهای دنیا متوجه می شوند. تراکنش که تمام شد، دیگر نمی توانید دوباره خرجش کنید.

در اینجا دیگر گروه کوچکی که تصمیمات کلان می گیرند، وجود ندارد و تعداد ارزهایی که وجود دارد از قبل مشخص شده و همه هم مقدار آن را میدانند. (نمی توان بیت کوین بیشتری چاپ کرد!)

تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. اینکه بیت کوین چگونه تولید می شود پیچیده است و نیازی هم نیست که ما از نحوه تولید بیت کوین اطلاع داشته باشیم. درست مثل پول های کاغذی که نمی دانیم کجا و چگونه چاپ می شوند.

فقط این نکته مهم است که ماکزیمم ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد و تا بحال بیشتر آن هم استخراج شده است. بیت کوین که پدربزرگ کریپتوکارنسی ها نامیده می شود، مشکلاتی مانند تورم ندارد و دیگر از یک سیستم متمرکز که تصمیمات کلان در مورد پول را می گیرند و این تصمیمات بر زندگی و معاش ما اثرات منفی میگذارد و ما تاثیری روی آن نداریم، خبری نیست.

 

انواع ارزهای دیجیتال ( کریپتوکارنسی ها ) قسمت دوم 5
رابرت کیوساکی پول خدا همان طلا و نقره است، پول دولت پول های کاغذی رایج است، پول مردم کریپتوکارنسی بر پایه تکنولوژی بلاکچین است

آیا می توان به بیت کوین اعتماد کرد؟

بیت کوین کدباز است و همه به کدهای آن دسترسی دارند. شاید از کدهای بیت کوین سردرنیاورید اما تمام برنامه نویس ها اتفاق نظر دارند که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد.

 

چرا این تعداد مهم است؟

چون برخلاف پول های کاغذی، در کریپتوکارنسی های معتبر، شفافیت وجود دارد. به شما می گویند این کریپتوکارنسی چگونه کار می کند ، هیچ واسطه و هزینه اضافه ای هم وجود ندارد.

همچنین یکی از مشکلات پول های سنتی، این است که شما نمی دانید چه افراد یا سازمان هایی از تراکنش های شما باخبر هستند. مثلا اگر پولی را از یک کشور به کشور دیگری بفرستید، این پول از یک سری زنجیره عبور میکند و در واقع تراکنش های شما رصد می شود. پس پول های سنتی از نظر حفظ حریم خصوصی هم مشکل دارند.

دولت ها هم همین مشکل را دارند. مثلا اگر دولتی بخواهد پولی را به کشور دیگری بفرستد، همه کشورها متوجه می شوند چون یک سیستم بانکی بین المللی وجود دارد که این تراکنش ها در آن ثبت می شود.

پس دولت ها هم با فرستادن پول به کشورهای دیگر مشکل دارند.

کریپتوکارنسی رو از نظر داده بررسی کردیم.

اما اگر به تاریخچه پول نگاه کنیم، می توانیم به ارزش کریپتوکارنسی ها و تحول بزرگی که می توانند خلق کنند، پی ببریم.

 

 

 

تاریخچه پول

  • مبادله کالا با کالا : اولین روش تراکنش های مالی بود اما روش خوبی برای حل مشکلات و برطرف کردن نیازها نبود و مشکلاتی داشت:
  • تبادل اقلام بی شباهت با هم و امکان مبادلات نامساوی (مثلا تبادل برنج با کفش را درنظر بگیرید)
  • منبع ذخیره پولی وجود نداشت و شما نمی توانستید تمام کالاهایی که دارید را با خودتان به شهرهای دیگر ببرید تا بتوانید با کالاهای دیگری کهی می خواهید مبادله کنید.

پس مبادله کالا با کالا از بین رفت و جای آن را طلا و فلزات کمیاب مثل نقره، مس، نیکل گرفت.

  • آمدند به فلزات کمیاب، بها دادند و از آنها برای مبادله کالا و خدمات استفاده کردند.

استفاده از فلزات کمیاب، دقیق تر از مبادله کالا با کالا بود اما باز دو مشکل اساسی را حل نمی کرد:

  • نحوه داد و ستد کالاها
  • نحوه استفاده از آن به عنوان منبع ذخیره پول

امکان تبدیل کالاها به فلزات گرانبها وجود داشت اما امکان حمل آنها (در مقادیر زیاد) مشکل بود و احتمال دزدی وجود داشت. علاوه بر این، امکان تقلب و ناخالص سازی آنها هم وجود داشت.

پس این فلزات گرانبها هم مشکلاتی که انتظار داریم پول آنها را برطرف کند نتوانست حل کند.

 

  • سیستم پول های کاغذی : حدود ۵۰۰-۴۰۰ سال پیش، آمدند به کاغذ بها دادند و سیستم مالی جدیدی را که امروزه با آن آشنا هستیم بوجود آوردند.

باز این روش هم مشکلات زیادی دارد: حمل مقادیر زیاد پول دشوار است و مقدار پول کاغذی توسط یک قدرت متمرکز مثل دولت کنترل می شود. همچنین پول هر کشور با کشور دیگر فرق می کند و از این نظر هم مشکلاتی بوجود می آید.

  • سیستم کریپتوکارنسی : داده ها باعث تکامل این سیستم می شوند و می توانند تمام مشکلات قبلی را حل کنند. دیگر نیازی به واسطه های مالی مثل بانک نیست. نیازی به هیچ موسسه و فرد و واسطه ای نیست. یک کامپیوتر هم نیست که مشکلاتی بوجود بیاید.

پول نیز مانند هر صنعت دیگری، مثل پزشکی و موارد دیگر، به سمت داده ها حرکت خواهد کرد. قبلا تبلیغات فقط مختص تلویزیون و روزنامه ها بود الان یوتیوب تبلیغات را بر اساس علایق شما نشان می دهد و در واقع داده ها تشخیص می دهند شما به چه چیزهایی علاقه مند هستید و همانها را به شما نشان می دهند.

و نکته ای که وجود دارد این است که ما هیچ وقت به عقب برنمی گردیم. یعنی ما هیچ وقت از پول کاغذی به طلا و سیستم تبادل کالا با کالا برنمی گردیم.

 

سخن آخر

کریپتوکارنسی ها که بیت کوین پدربزرگ آنها است و ارزهای دیگری مثل اتریوم و …، همان تکامل سیستم پولی و مالی با داده هاست. در واقع، کریپتوکارنسی را می توانیم اینترنت پول بنامیم .

 

آخرین اطلاعات و پیشنهادات ما در زمینه ارزهای دیجیتال را با عضویت در کلوب ارزهای دیجیتال آکادمی رشد دنبال کنید:

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

خود را برای بیت کوین 500 هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید آیا در مسیر بیت کوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =