صفحه اصلی / موفقیت و رشد فردی / خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد

 

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد

۱۹۸۱

“هر کسی که با مدیر کار می کرد، احساس امنیت داشت. هیچ کسی احساس کنترل شدن یا ترس و تهدید نمی کرد چون همه از ابتدا می دانستند که مدیر چه می کند و علت کارهای او چیست. ”

“وقتی او در صندلی خود نشسته بود و فکر می کرد، مدیر یک دقیقه ای جدید متوجه شد چه فرد خوش بختی است. او می توانست نتایج بیشتری را در زمان کمتری بدست آورد. “

 

کتاب مدیر یک دقیقه ای با مردی شروع می شود که برای مدیریت صحیح به سازمان های متعددی مراجعه می کند. اما سازمانهایی را می بیند که با مدیران متکبر هدفشان فقط سازمان است و ظاهرا هم سازمان موفقی به نظر می رسند اما کارکنانشان ناراضی و ناموفق اند و یا برعکس مدیران آسان گیر و کارمندان راضی؛ در اینجا به نظر می رسد  مدیران دو نوع اند:

  • گروهی فقط به دستاوردها و سود سازمان
  • و گروهی به فکر کارکنان و افراد در سازمان توجه می کنند.

سرانجام مرد جوان مدیری را در نزدیکی شهر خود می یابد به دیدار او می رود شاید در مورد مدیریت یک دقیقه ای چیزهایی شنیده باشید.

بله ایشان میگویند من مدیر یک دقیقه ای هستم چون در زمان کوتاه با افرادم به نتایج بسیار خوب می رسم. این نوع مدیریت یکی از تکنیک های ساده  مدیریتی است.

اصل مدیریت یک دقیقه ای برای ایجاد یک محیط کار و رفتار مناسب که همه  افراد از کارکردن لذت ببرند.

 

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد 5

۳ راز کتاب مدیر یک دقیقه ای

کتاب مدیر یک دقیقه ای را در ۳ بند زیر می توانیم خلاصه کنیم:

 

۱- اهداف یک دقیقه ای

در اینجا آنچه را که باید انجام شود با کارکنان روی هدف ها توافق می شود و خلاصه هدف بطور خلاصه کاملا روی کاغذ آورده می شود عملکرد یا رفتار خوب و درست شناسایی می شود و هر ازگاه در طول روز یک دقیقه صرف عملکرد می شود تا با هدف مطابقت داشته باشد.

کارمندی را در نظر بگیرید که در یک سازمان فعالیت می کند. اگر مدیر این کارمند، هدف را برای ایشان مشخص کند و بعد از هدفگذاری با کمک خود کارمند، راه های رسیدن به آن را پیدا کند ، در این شرایط کارمند دقیقا می داند که برای چه دارد کار میکند و چگونه باید به هدف برسد.

 

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد 6

 

 

 

۲- تشویق یا تمجید یک دقیقه ای

وقتی کار درست انجام می شود مدیر کاری را که درست انجام شده دقیقا مشخص می کند و بلافاصله و فورا تمجید را که نباید بیشتر از یک دقیقه وقت صرف شود انجام می دهد.

 

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد 7

 

 

۳- توبیخ یا تنبیه یک دقیقه ای

مدیر یک دقیقه ای تنبیه اش سی ثانیه طول می کشد و موضوع و علت اشتباه را دقیقا مشخص می کند و به هیچ وجه نه به شخصیت فرد، بلکه عملکرد غلط اشاره دارد  و در نهایت وقتی تمام شد واقعا توبیخ تمام میشود. بعد از توبیخ چند ثانیه سکوت و نهایتا با فرد خاطی دست بدهید تا احساس کند که در کنارش هستید و البته کسی را توبیخ می کنیم که می دانیم توانایی بهتر انجام دادن کار را دارد.

 

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد 8

 

بیشتر افرادی که کار می کنند اغلب نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. اگر فرد بی تجربه ای آنچه را که خواسته اید انجام دهد؛ اشتباه کند باید روش و هدف را دوباره آموزش دهیم در چنین شرایطی توبیخ و تنبیه جواب نمی دهد.متاسفانه رسیدگی به عملکرد گاهی در سازمانها سالی یک بار انجام می شود یا وقتی فرد مرتکب اشتباهات متعدد می شود رسیدگی می شود و به خشم آمده مدیر فریاد میزند و تمام خشم خود را خالی می کند و داد و فریاد می زند و شاید ناسزا هم می گوید.جالب اینکه مدیریت مدیر، متاثر از حال و احول خودش است اگر سرحال باشد، مدیری مهربان و…البته نکات جالب این کتاب، مثال هایی عینی، بسیار ساده، زیبا و شیرینی است که درمورد تک تک موضوعات طرح می شود.

شاید باور نکنید این نوع مدیریت در خانواده نیز کار برد دارد پزشکان می گویند هنگامی کودک اشتباه می کند اول با او تماس بگیرید یعنی بازوانش را بفشارید یا دست روی شانه اش بگذارید و اگر خیلی کوچک بود روی زانوان بنشانید اشتباهش را آشکارا بگوئید تا بداند چقدر از کارش ناراحت شده اید سرانجام نفس عمیقی بکشید تا بداند چه حالت بدی پیدا کرده اید چند ثانیه سکوت بعد گفته شود که چقدر برایتان عزیز است.

بالاخره در این کتاب زمانی رسیده که جوان تحقیقات را انجام داده و یاداشت برداری هم کرده و خود مدیری شده و سیستم مدیر یک دقیقه ای را یک گام جلوتر اجرا می کند و کتابی را که نوشته به افراد می دهد. این کتاب روشی که به مدیران کمک می کند رموز را به مهارت تبدیل کنند و همچنین در جایی دیگر یاد می دهد نباید زیاد به آنچه که در حضور می گذرد توجه کنی بلکه باید تحقیق کنی که در غیاب تو چه می گذرد و راز این است که  هنگام حضور به پیامدها جوابهای موثر بدهد یعنی تمجید و توبیخ کند. در قسمت پایانی کتاب برقراری سیستم پنج گام PRICE را که شامل

  • Pinpoint مشخص کردن جزئیات دقیق عملکرد یا رفتار
  • Record ثبت و یاداشت کردن عملکرد یا اجرا
  • Involve سهیم کردن کادر یا فرد
  • Coach هدایت و راهنمائی
  • Evaluate ارزشیابی

را آموزش می دهد. از این روش، ابزار آموزش و روش های بدست آوردن بازخورد اطلاعات بدست آمده از اجرای قبلی استفاده می کنیم.

 

مدیر یک دقیقه ای در یک جمله

شفافیت در مورد اهداف، موجب صرفه جویی زیاد در انرژی می شود و از این انرژی می توان در کارهای دیگر استفاده کرد.

 

کتاب های مشابه

وارن بافت – نوشته راجر لونشتاین

روش شاکلتون – نوشته مارگوت مورل و استفانی کاپارل

جک – نوشته جک ولش

 

روش مدیر یک دقیقه ای

یک مرد جوان ، سراسر جهان را به جستجوی یک مدیر بزرگ می پردازد. او می خواهد برای این مدیر بزرگ کار کرده و یاد بگیرد مانند وی مدیر بزرگی شود. اما بسیاری از جاهایی که او می رود، انگیزه ای در او ایجاد نمی کند. او مدیران خشنی را ملاقات می کند که کارکنان آنها را دوست ندارند، و مدیران خوش مشربی که کارکنان خود را دوست دارند اما توجه کافی به سود و زیان شرکت ندارند.

آیا مدیری وجود دارد که ترکیبی از بهترین ویژگی های هر دو مدیر گفته شده را داشته باشد؟ مرد جوان درباره فردی می شنود که ظاهرا مناسب است. با کمال تعجب، مدیر می پذیرد که مرد جوان را سریع ببیند و در مورد نحوه مدیریت کارکنان خود صحبت نماید. بنابراین او حکایت مدیر یک دقیقه ای را آغاز می کند.

اگر در روش مدیریت افراد که تنها یک دقیقه زمان می برد، محتاطانه عمل کنید، فراموش می شوید. آیا این کار واقعا جواب می دهد؟ آمار فروش مدیر یک دقیقه ای نشان می دهد که:

❖ مدیران، وقت کمتری برای انگیزه بخشی به کارکنان و مشکلات آنان صرف می کنند، و به هر چیزی که یک راه حل بنظر برسد، اکتفا می کنند؛ یا

❖ باید روش دیگری برای مدیریت وجود داشته باشد.

 

خلاصه و نقد کتاب مدیر یک دقیقه ای نوشته جانسون و بلانچارد
هر روز یک دقیقه به چهره افرادی که بر آنها مدیریت می کنیم نگاه کنیم. اسپنسر جانسون

 

مدیر یک دقیقه ای سه ویژگی دارد:

توافق با کارکنان در مورد اهداف (با کمتر از نصف کارکنان (نه همه کارکنان)).

مطمئن شوید هر هدفی، بر روی یک تکه کاغذ جداگانه نوشته شده است. این کار” هدف گذاری یک دقیقه ای” است. از اینجا به بعد، کارکنان دقیقا می دانند که مدیر از آنها چه انتظاری دارد و به ندرت برای سوال یا مشکلی پیش رئیس می روند. آنها می دانند که مدیر آنها را برای حل این مشکلات استخدام کرده است.

❖ کارکنان باید بطور مداوم اهداف را بازخوانی کنند تا مطمئن شوند که انتظارات مدیر با عملکردشان مطابقت دارد. همچنین کارکنان باید جزئیات پیشرفت را به مدیران گزارش کنند. این کار برای تحت فشار قرار دادن آنها نیست، بلکه برای این است که مدیر بداند “آیا آنها کارها را صحیح انجام می دهند یا نه” این کار سبب “تحسین یک دقیقه ای” می شود و فیدبک مثبت و سریعی در مورد اقدامات انجام شده ارائه می دهد.

❖ اگر فردی دارای مهارت های لازم برای انجام صحیح کار است اما کار را صحیح انجام ندهد، با ” توبیخ یک دقیقه ای” مدیر روبرو می شود. این توبیخ شدید بخاطر عمل یا رفتار وی است، نه خود او و مدیر هشدار می دهد کار وی، مطابق استانداردهای بالایی که باید کارکنان شرکت داشته باشند نیست. مدیر پس از توبیخ، ارزش وی را به او خاطر نشان می کند.

بخش دوم داستان تلاش می کند توضیح دهد چرا مدیر یک دقیقه ای نتیجه می دهد.

هدف گذاری یک دقیقه ای خوب جواب می دهد چون “عامل اصلی که سبب ایجاد انگیزه در مردم می شود، دادن نظر در مورد نتایج است.” ما دوست داریم بدانیم کارمان را چگونه انجام داده ایم و اگر کارها را به خوبی انجام داده باشیم، احساس خوبی پیدا می کنیم. مدیر یک دقیقه ای تابلویی را روی دیوار نصب کرده که روی آن نوشته: “یک دقیقه وقت بگذارید و نگاهی به اهداف خود و سپس رفتارتان بیندازید. آیا رفتارتان شما را به اهداف تان می رساند؟” تکنیک ساده ولی موثری است.

تحسین یک دقیقه ای نیز به علت انگیزه دادن به دیگران موثر است. خیلی کم پیش می آید کسی را پیدا کنید که از روز اول تمام کارها را صحیح انجام دهد؛ پس باید به آموزش کارکنان بپردازید. «بنابراین کلید آموزش یک کار جدید به یک فرد این است که در ابتدا آن را تقریبا صحیح انجام دهند تا آنکه یاد بگیرند آن را دقیقا صحیح انجام دهند.» انضباط فردی برای افرادی که در مورد کاری که انجام می دهند، مطمئن نیستند موثر نیست. تنها تحسین موثر است. تحسین مانند سوختی عمل می کند که می تواند کل یک شرکت را به پیش ببرد.

توبیخ یک دقیقه ای نیز موثر است چون منصفانه ترین کار برای اصلاح عملکردهایی است که زیر استاندارد هستند. از آنجا که اهداف تعیین شده و انتظارات مدنظر بطور شفاف بیان شده است، کارمندان معمولا توبیخ را منصفانه می بینند. در چنین شرایطی به مدیر احترام گذاشته می شود. از آنجا که توبیخ سریع بوده و بخاطر عمل شخص (نه خود شخص) است، احساس بد کمتری وجود دارد. وقتی هم توبیخ تمام می شود، نتیجه بخش بوده و به زودی فراموش می شود.

 

 

 

از مدیریت تا رهبری

سادگی بسیار مدیر یک دقیقه ای شاید برخی افراد را به فکر وادارد که آیا چنین چیزی ممکن است، اما این کتاب چیزی بیش از بهره وری در محیط کار و روابط بین فردی است. فلسفه ” گرفتن نتایج بزرگ در زمان کم” از درک طبیعت انسان ناشی می شود.

داستان مدیر یک دقیقه ای اذعان می کند که مدیریت نمی تواند در یک دقیقه انجام شود. بیشتر نماد این است که مدیریت افراد نسبت به آنچه فکر می کنیم، پیچیده کمتری دارد. اصلا نیازی نیست جلسات پی در پی برگزار شود تا در مورد اهداف و مشکلات بحث شود. تنها یک زمان اندک نیاز است تا اهداف تعیین شود، اما پس از آن تماس بین رئیس و کارکنان می تواند حداقل باشد.

برخی از نمونه های موفق مدیران را در نظر بگیرید.

سرمایه گذار معروف وارن بافت، مدیرانی را استخدام می کند که بدلیل اهداف کاملا واضح، به ندرت نیاز به ملاقات با آنها دارد. این مدیران صرفا به کار خود پرداخته و گزارش های دوره ای خود را برای وارن بافت می فرستند.

محقق قطب جنوب ارنست شکلتون، مورد احترام کارمندانش بود زیرا کارمندانش می دانستند دقیقا چه چیزی از آنها انتظار می رود. اگر آنها برای هر چیزی توبیخ می شدند، همیشه دلیل روشن و منطقی داشت.

اخیرا، جک ولش رئیس GE، سبک مدیریت خود را به صورت “تنبیه و تشویق” توصیف می کند که اهداف او قبلا بطور کامل مشخص و بیان شده است.

این کار سبب ایجاد فضای ترس و وحشت نمی شود چون اگر فردی مطابق این اهداف پیش نرود، هیچ کسی جز خودش را مقصر نمی داند.

نکته: ایده های مطرح شده در مدیر یک دقیقه ای، تنها برای محیط کار نیستند، بلکه می توانند در روابط شخصی بکار روند. بطور مثال “سخت گیر و خوب بودن”، باید هدف هر پدر و مادری باشد.

 

سخن آخر

پس از چند دهه از ارائه کتاب های سنگین در علم مدیریت و رفتار سازمانی، کتاب مدیر یک دقیقه ای مانند حس هوای تازه برای مدیران بود. ممکن است به نظر ساده برسد، اما این کتاب بر اساس آخرین یافته های روانشناسی رفتار نوشته شده بود. نبوغ بلانچارد و جانسون، این اطلاعات را در قالب یک داستان جذاب آورده است.

امروزه با ساختارهای سازمانی یکنواخت تر و تاکید بر کار گروهی، می توان استدلال کرد که این کتاب کمتر بکار می آید. این کتاب به نظر می رسد بیشتر به مدل قدیمی سلسله مراتبی “رئیس و زیردستان” در محل کار اشاره می کند. امروزه ما از تفاوت مدیران صرف و رهبران صحبت می کنیم که رهبر الهام بخش است و مدیر صرفا مدیریت می کند.

با این حال، رهبران واقعی، همانطوریکه مثال های بالا نشان می دهد، بدون داشتن دانش در مورد برخی از مهارت های اساسی کار سختی خواهند داشت. رهبران واقعی به دنبال ایجاد محل کار آرامش بخشی هستند تا کارکنان آنها با داشتن زمان کافی جهت تحقق اهداف مهم شرکت گام بردارند. این حس آرام بخش ناشی از آن است که همه می دانند دقیقا چه وظایفی دارند؛ اهداف و و ظایف هر فرد کاملا مشخص و شفاف است.

 

 

زندگینامه کن بلانچارد و اسپنسر جانسون

کن بلانچارد

کنت بلانچارد آکادمی رشد

کن بلانچارد دارای مدرک لیسانس از دانشگاه کرنل در رشته دولت و فلسفه، دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه کلگیت در رشته جامعه شناسی و مشاوره، و همچنین مدرک دکترا در رشته مدیریت است. او نویسنده کتاب مدیریت رفتار سازمانی: بکارگیری منابع انسانی است که به طور گسترده ای در دروس دانشگاهی تدریس می شود. بلانچارد در حال حاضر مدرس رهبری و رفتار سازمانی در دانشگاه ماساچوست نیز هست. علاوه بر اینها، شرکت آموزشی خود را نیز مدیریت می کند.

 

اسپنسر جانسون

اسپنسر جانسون آکادمی رشد

اسپنسر جانسون سابقه ای در زمینه پزشکی دارد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مدرک دکترای پزشکی خود را از کالج سلطنتی جراحان گرفت.

او مدیر پزشکی شرکت مدترونیک، کهضربان ساز قلب را اختراع کرد، محقق پزشکی در موسسه مطالعات میان رشته ای (اتاق فکر)، و مشاور دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بوده است. اسپنسر جانسون به همراه کنت بلانچارد، کتاب پرفروش مدیر یک دقیقه ای، و همچنین چند کتاب دیگر یک دقیقه ای را نوشته است. او همچنین خالق کتاب های ValueTales می باشد که بر اساس سرگذشت افراد مشهور برای کودکان نوشته شده است. اسپنسر جانسون کتاب انگیزشی هدیه را نیز نوشته است. جانسون داستان “چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟” را بیش از ۲۰ سال پیش گفته بود، اما تنها با اصرار کنت بلانچارد منتشر شد. ناشران از آمار فروش بیش از ۱۲ میلیون نسخه خبر می دهند.

بیش از ۷۵۰۰۰۰ نسخه از کتاب مدیر یک دقیقه ای در دست چاپ است. موفقیت کتاب مدیر یک دقیقه ای سبب انتشار کتابهایی با عناوین مشابه از جمله رهبری و مدیر یک دقیقه ای، فروشنده یک دقیقه ای، و کاربرد مدیر یک دقیقه ای در محیط کار شده است.

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

چالش 21 روزه تغییر عادت ها

چالش ۲۱ روزه تغییر عادت ها

چالش ۲۱ روزه تغییر عادت ها بسیاری از عادت ها در طی زمان و کاملا …

یک نظر

  1. این کتاب رو من خوندم
    بصورت داستان شرح میده یک مدیر موفق رو
    کتاب فوق العاده ایه

پاسخ دادن به جمشیدی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =