صفحه اصلی / تولید محتوای جذاب / ۶ ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا

۶ ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا

6 ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا

۶ ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا

بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی اخیرا مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. این علم جدید ترکیب دو علم بازاریابی و عصب‌شناسی است.

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ به زبان ساده بررسی رفتار مصرف‌کننده با استفاده از ابزار علمی مدرن و دقیق است.

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که انسان ها و موش های آزمایشگاهی چه ارتباطی با هم دارند؟

هر دو الگوهای رفتاری قابل پیش بینی دارند و  به طور مشابهی به محرک های روانی واکنش نشان می دهند.

با اینکه قطعا ما انسان ها پیچیده تر از موش های آزمایشگاهی هستیم، اما شما می توانید به کمک بازاریابی محتوای موثر، چیزی که بدنبال آن هستید را بدست آورید.

من به هیچ وجه خودم را متخصص روانشناسی نمی دانم، اما در طول چند سال، متوجه شده ام که ذهن انسان به چه شکلی کار می کند.

من متوجه شده ام که تقریبا همه افراد تا حدودی قابل پیش بینی هستند.

با درک چند مفهوم کلیدی روانی، می توانید مخاطبان خود را بهتر بشناسید و محتوایی تولید کرده و ارائه دهید که با آنها ارتباط برقرار کند و حداکثر نتایج را بدست آورید.

راز آن در چیست؟

بازاریابی عصبی.

 

پس بازاریابی عصبی دقیقا به چه معناست؟

تعریف علمی بازاریابی عصبی به این شکل است:

مطالعه واکنش مغز افراد به تبلیغات و پیام های مرتبط با برند با بررسی علمی فعالیت امواج مغزی، ردیابی چشم و واکنش پوست.

در واقع، بازاریابی عصبی تکنیک جالبی است که از ترکیب علم عصب شناسی (شاخه ای از روانشناسی که به سیستم عصبی و مغز می پردازد) و بازاریابی بدست می آید.

 

6 ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا 7

بازاریابی عصبی یعنی استفاده مفید از عملکرد مغز جهت سودآوری در فروش

 

بازاریابان به کمک بازاریابی عصبی، کار خود را با بازدهی بیشتری انجام داده و نرخ تبدیل و فروش را علاوه بر ارائه تجربه کاربری مناسب، افزایش می دهند.

اگر چه بازاریابی عصبی پدیده نسبتا جدیدی است (۲۵ سال پیش شروع شد) اما شتاب پیشرفت آن در طول ۲۰ سال گذشته زیاد بوده است.
حتی نهادهای علمی و انتشاراتی هستند که مقدار زیادی از وقت و پول خود را به این پژوهشها اختصاص می دهند.

البته، برخی افراد در مورد بازاریابی عصبی شک و تردید دارند چون اغلب خلاف عقل متعارف است.

 

برای دریافت مطالب بازاریابی اینترنتی ایمیل خود را وارد کنید:

اما وقتی خود من از بازاریابی عصبی در بازاریابی اینترنتی استفاده کردم، بسیار اثربخش بود.

 

6 ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا 3

 

کاربرد بازاریابی عصبی در حوزه های مختلف بازاریابی

  • بازاریابی عصبی در تحقیقات بازار
  • بازاریابی عصبیدر طراحی محصول و بسته بندی
  • بازاریابی عصبیدر قیمت گذاری
  • بازاریابی عصبی در چیدمان فروشگاه / طراحی سایت
  • بازاریابی عصبی در ارائه خدمات
  • بازاریابی عصبی در تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی

 

در اینجا ترفندهایی برای بازاریابی عصبی به شما پیشنهاد می کنم:

 

۱- احساسات مخاطب خود را درگیر کنید.

هر چقدر سعی کنیم منطقی و عقلانی باشیم، اما همه ما تا حدودی موجودات عاطفی و احساسی هستیم و این غیرقابل اجتناب است.

اگر شما بتوانید ارتباط عاطفی با مخاطبان خود شکل دهید، من تضمین می کنم که مطالب شما تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

اخیرا مقاله جالبی می خواندم با عنوان اقتصاد احساسی. در این مقاله نوشته بود:

در یک اقتصاد با عرضه بیش از اندازه، این احساسات مشتری است که موجب تصمیم به خرید و سودآوری می شود.

فکر می کنم به زیبایی به اهمیت احساست در اقتصاد و سودآوری اشاره کرده است. برندهایی که خواستار رشد و توسعه هستند، به این نکته توجه می کنند و احساسات مخاطبان خود را درگیر می کنند.

دقیقا شما چگونه احساسات مخاطبان خود را درگیر می کنید؟

در این شکل، مشاهده می کنید که کدام احساسات، بطور متوسط بیشترین واکنش را ایجاد می کنند:

 

 

 

6 ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا 4

 

پس با توجه به مهترین احساسات ما انسانها، بهتر است محتوایی تولید کنید که احساسات زیرا را درگیر کند:

  • ترس
  • خنده
  • لذت
  • شادی

به ویژه، پیشنهاد می کنم از تصاویر و داستان در محتوای خود استفاده کنید تا واکنش های احساسی را برانگیزانید.

دلیلش آن است که تصاویر و داستان، سیستم لیمبیک را نشانه می گیرند که احساسات اصلی را کنترل می کند.

 

۲- از عکس های چهره دار استفاده کنید.

در مطالب و محتوای خود از تصاویر حاوی چهره افراد استفاده کنید.

حتی تصویری از خودتان را در سایت قرار دهید.

چرا؟

چون در حالات چهره قدرتی نهفته است. در حالت کلی زبان بدن، زبان جهانی است.

فرض کنید شما می خواهید با یک فرد خارجی که زبان او را متوجه نمی شوید، صحبت کنید. قطعا استفاده از کلمات هیچ فایده ای نخواهد داشت.

هر چیزی هم که او بگوید برای شما نامفهوم و گنگ خواهد بود و بالعکس.

آنها چه میگویند برای تلفن های موبایل گنگ و نامفهوم شما و بالعکس.

اما شما همیشه می توانید حالات چهره را درک کنید.

در واقع، بچه ها با حالات چهره دنیا را درک می کنند. بچه ها قبل از یادگیری زبان، از حالات چهره پدر و مادر خود و تن صدا، متوجه می شوند.

نکته ای که در اینجا می خواهم اشاره کنم این است که مغز انسان دارای توانایی ذاتی برای پردازش حالات چهره است که موجب می شود تصاویر چهره مردم برای انتقال احساسات، ایده آل باشد.

همچنین تصاویر به اعتمادسازی برای شما کمک می کند.

پس با قرار دادن تصاویر مردم در مقاله ها و محتوای خود می توانید احساس خاصی را در مخاطبان خود بوجود آورید و هم چنین آنها را ترغیب به انجام کاری (ثبت نام در سایت شما، لیست ایمیل شما و …) کنید.

 

۳- از رنگ ها استفاده کنید.

آیا روش دیگری می شناسید که می توانید از آن برای دادن احساس خاص به مخاطبان خود بکار ببرید؟

بله، درست است. استفاده از رنگ های مناسب.

هر رنگ دارای مفهوم خاصی است، بنابراین استفاده از رنگی که منطبق بااحساساتی است که می خواهید آن را درگیر کنید، بسیار سودمند خواهد بود.
در اینجا چند نمونه از مفهوم رنگ ها را مشاهده می کنید:

 

 

 

6 ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا 5

 

نکته در این است که احساسات خاصی که می خواهید هدف قرار دهید را شناسایی کنید تا از رنگ های مرتبط در مقاله ها و محتوای خود استفاده کنید.

 

۴- بر روی تسکین یک درد یا حل یک مشکل تمرکز کنید

به قول بازاریاب های سنتی، نمایش مزایای محصول یا خدمات شما و اینکه محصول یا خدمات شما چگونه زندگی مشتریان شما را بهتر می کند، بهترین روش است.

با توصیف نقاط مثبت، می توانید بخش لذت طلب مغز انسان را هدف قرار دهید.

اما به نظر من، این بهترین روش نیست.

متخصصان بازاریابی عصبی می گویند: واکنش بخش اجتناب از درد مغز، ۳ برابر قوی تر از واکنش بخش لذت طلب مغز انسان است.

همچنین انسان ها، بمانند ماشین هایی هستند که از درد فرار می کنند.

پس نوشتن مقاله یا تولید محتوا در مورد تسکین یک درد یا حل یک مشکل، بهتر از بحث در مورد لذت استفاده از یک محصول یا خدمات است.

به عبارت دیگر، نوشتن در مورد اینکه چگونه می توانید منفی ها را از بین ببرید، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

 

۵- از قانون عمل و عکس العمل به نفع خود بهره برداری کنید.

آیا تابحال کسی کاری را با اینکه مجبور نبوده برای شما بدون هیچ چشم داشتی انجام داده؟

بعد از لطفی که او در حق شما کرد، شما راجع به او چه احساسی داشتید؟

احتمالا از او قدردانی کرده و در صدد تلافی و جبران (آگاهانه یا بطور ناخودآگاه) آن برآمده اید.

این همان قانون عمل و عکس العمل است.
قانون عمل و عکس العمل توضیح می دهد چرا وقتی کسی کاری برای ما انجام می دهد، احساس می کنیم به او مدیون هستیم؟
این کار می تواند به بزرگی نجات جان یک فرد یا به کوچکی هدیه دادن یک کتاب یا پی دی اف باشد.

این می تواند چیزی به عنوان بزرگ به عنوان صرفه جویی در زندگی فرد و یا به عنوان کوچک به عنوان دادن دور یک کپی از کتاب های الکترونیکی.

تحقیقات زیادی در مورد این موضوع انجام شده است.

در واقع، تحقیقاتی که ۱۴ سال پیش انجام شد نشان داد چگونه افرادی که به رستوران ها می روند، تیپ یا انعام می دهند. محققان سه کار زیر را انجام دادند تا تاثیر آن را در دادن انعام بررسی کنند:

  • ۱) موقع تسویه حساب، یک آب نبات کوچک هم به مشتری دادند
  • ۲) موقع تسویه حساب، آب نبات بزرگی به مشتری دادند.
  • ۳) موقع تسویه حساب،اصلا آب نباتی به مشتری ندادند.

محققان دریافتند که هدیه دادن آب نبات، باعث افزایش انعام از ۱۵ درصد به کمی کمتر از ۱۸ درصد شد.

هرچند این تحقیق افزایش چشمگیری را نشان نمی دهد اما قطعا قانون عمل و عکس العمل را ثابت می کند. یعنی وقتی کاری را برای دیگران انجام می دهید، در حالیکه مجبور نیستید، آنها احساس می کنند به شما مدیون هستند.

با ارائه یک کتاب رایگان، دوره رایگان و … به مخاطبان خود می توانید انتظار نرخ تبدیل بالاتر را در درازمدت داشته باشید.

 

۶- از اثر کمبود به عنوان اهرم استفاده کنید.

ما انسان ها تمایلات و اولویت بندی های جالبی داریم.

اگر از چیزی کمتر موجود باشد، تمایل ما به آن افزایش می یابد. اگر از چیزی هم زیاد موجود باشد، تمایل ما به آن کاهش می یابد.

اگر بیشتر از چیزی وجود دارد، تمایل ما برای آن کاهش می یابد.

این پدیده به عنوان تاثیر کمبود در بازاریابی و فروش معروف است.

 

 

6 ترفند بازاریابی عصبی برای حداکثرکردن تاثیر محتوا 7

 

چند ده سال پیش، یک بررسی روانشناختی در مورد اثر کمبود انجام شد. محققان ۱۰ کلوچه را در یک شیشه و دو کلوچه مشابه را نیز در شیشه دیگری قرار دادند. ۲ کلوچه ای که در داخل شیشه بودند، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند با اینکه کلوچه های دو شیشه عین هم بودند.

اما این داستان از دیدگاه بازاریابی چه چیزی را می رساند؟

مفهوم آن این است که می توانید از اثر کمبود به عنوان اهرم استفاده کنید و حداکثر نتیجه را بگیرید. بعنوان مثال، می توانید بگویید در زمان محدودی این محصول یا خدمات ارائه می شود یا محصول شما فقط طی ۲۴ ساعت به فروش می رسد و …
این کار تمایل فرد به خرید را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

سخن آخر و نتیجه گیری

بازاریابی عصبی، تاثیر فوق العاده ای در بازاریابی محتوا دارد.

علاوه بر اینکه بازاریابی عصبی سبب اعتمادسازی و بطور کلی برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان می شود، اغلب منجر به افزایش مخاطبان و نرخ تبدیل و در نتیجه افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر نیز می گردد.

۶ ترفندی که در این مقاله اشاره کردیم، تنها جزئی از بازاریابی عصبی است. در آکادمی رشد، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر روانشناسی پشت پرده بازاریابی و آنچه سبب جذب مخاطب می شود، صورت می گیرد.

با بکار بردن این ۶ ترفند، بازاریابی محتوای خود را قوی تر کنید و مخاطبان و ترافیک بیشتری را به سایت خود بکشانید.

آیا اصول روانشناسی دیگری می شناسید که سبب افزایش تاثیر بازاریابی محتوا و افزایش فروش می شود؟

 

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

7 ترفند تولید محتوا که ترافیک سایت شما را بیشتر از رقبا افزایش می دهد

۷ ترفند تولید محتوا که ترافیک سایت شما را بیشتر از رقبا افزایش می دهد

  ۷ ترفند تولید محتوا که ترافیک سایت شما را بیشتر از رقبا افزایش می …

یک نظر

  1. حسین احمدی

    مطلب جالب و کاربردی بود مثل همیشه

پاسخ دادن به حسین احمدی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =