صفحه اصلی / تولید محتوای جذاب / بررسی بازدهی تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی (دیگر زمان و پول خود را تلف نکنید)

بررسی بازدهی تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی (دیگر زمان و پول خود را تلف نکنید)

بررسی بازدهی تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی (دیگر زمان و پول خود را تلف نکنید)

بررسی بازدهی تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی (دیگر زمان و پول خود را تلف نکنید)

 

در آکادمی رشد بارها در مورد اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوا و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) صحبت کردیم.

اما تولید محتوا و بازاریابی محتوا و سئو نیاز به زمان و پول و صرف انرژی دارد. آیا واقعا ارزشش رو داره؟

در این مقاله آکادمی رشد به این موضوع می پردازیم که چگونه می توانید بازدهی محتوای سایت خود را بررسی کنید و ببینید تولید محتوا و بازاریابی محتوا ی سایت تان چه تاثیری بر کسب و کار اینترنتی شما دارد.

یکی از کارهایی که در آکادمی رشد برای کسب و کار اینترنتی پولساز توصیه می کنیم، تولید محتوا هست. بعضی از وب مسترها و صاحبان کسب و کار اینترنتی نمی دانند کدامیک از محتوای سایت شان موجب جذب مخاطب هدف و درنتیجه افزایش فروش و سود کسب و کار اینترنتی شان می شود.

به همین دلیل در این مقاله، بازدهی محتوای سایت و بازاریابی محتوا را بررسی می کنیم. اگر مواردی که در اینجا اشاره می شود را اجرا کنید، می توانید مشخص کنید چقدر باید برای تولید محتوای کسب و کار اینترنتی خود اختصاص دهید، آیا باید فرد یا افرادی را برای تولید محتوا استخدام کنید؟ روی چه مواردی (تولید ویدیو ، پادکست و …) هزینه کنید که مخاطبان هدف شما را به سایت تان بکشاند و در نتیجه موجب سودآوری کسب و کار اینترنتی تان شود.

 

اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از گوگل آنالیتیکس هست

گوگل آنالیتیکس از ابزارهای کاربردی و رایگان گوگل برای وب مسترهاست و فقط برای نشان دادن ترافیک سایت نیست. شما در گوگل آنالیتیکس می توانید با تعریف Goal عملکرد وب سایت تان را نیز آنالیز کنید. می توانید با تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس ببینید که مشتریان شما از کجا وارد صفحه فروش و در نتیجه خرید شده اند.

اگر ببینید مثلا ۵۰ درصد مشتریانی که از شما خرید کرده اند، ابتدا از طریق مطالب آموزشی یا تولید محتوا به سایت تان آمده اند، پس تولید محتوا یا بازاریابی محتوا برای سایت تان نتیجه بخش بوده و شما می توانید به کمک گوگل آنالیتیکس آنها را شناسایی کنید و در مورد مطالبی که منجر به فروش محصولات و خدمات شما شده، بیشتر بنویسید.

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس

۱- در اکانت گوگل آنالیتیکس خود، وارد منوی Admin از منوی بالای صفحه شوید.

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس 1

 

۲- از قسمت View ، گزینه Goals را انتخاب نمایید.

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس 2

 

۳- در صفحه باز شده ، می توانید Goal هایی که قبلا ایجاد کرده اید را مشاهده یا ویرایش کنید.

توجه : در این قسمت محدودیت ایجاد Goal دارید که گوگل آنالیتیکس به شما امکان ایجاد فقط ۲۰ Goal اجازه می دهد و Goal های ایجاد شده را نیز نمی توان حذف نمود. پس در ایجاد Goal ها دقت نمایید.

برای ایجاد یک Goal جدید بر روی New Goal کلیک کنید.

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس 3

 

۴- سه مرحله زیر را پیش رو دارید:

Goal Setup: در این مرحله باید نحوه اعمال تنظیمات Goal را انتخاب کنید. ما از Template استفاده می کنیم. بر روی Continue کلیک نمایید.

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس 4

 

  • Goal Description: در این قسمت موارد زیر را تکمیل کنید:

Name: در این قسمت یک نام دلخواه برای Goal خود تایپ کنید.

Goal Slot ID: در این قسمت می توانید یک ID برای Goal جدید خود انتخاب کنید. ترجیحا به صورت پیش فرض بماند.

Type: در این قسمت باید نوع Goal جدید را تعیین نمایید.

  • Destination: با انتخاب این گزینه می توانید Goal خود را یک آدرس ثابت تعریف کنید بدین صورت که با هدایت مشتریان به این مسیر یک Goal ثبت شود. این آدرس می تواند یک صفحه ثابت مانند تشکر از عضویت مشتریان باشد.
  • Duration: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید در صورتی که مشتری در سایت شما فرضا به میزان ۵ دقیقه حضور داشت یک Goal ثبت شود.
  • Pages/Screens Per Session: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید در صورتیکه کاربری در سایت شما فرضا از ۳ صفحه بازدید کرد یک Goal ثبت شود.
  • Event: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید با ایجاد یک رویداد فرضا پخش یک ویدیو ، یک Goal ثبت شود.

 

مثلا اگر بخواهیم Goal ما ورود کاربر به صفحه ثابت تشکر از عضویت باشد، گزینه اول Destination را انتخاب می کنیم. سپس بر روی Continue کلیک می کنیم.

  • Goal Details: در این قسمت موارد زیر را تکمیل کنید:
  • لیست کشویی Destination ؛ این قسمت بدین معنا می باشد که می خواهید URL شما به چه صورت باشد، Equals to (دقیقا مشابه مسیر وارد شده)، Begins With (شروع با مسیر وارد شده) ، Regular Expression (یک عبارت ، در این مورد در گوگل سرچ کنید بسیار وسیع می باشد)

اگر به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد تیک Case sensitive را فعال کنید.

  • Value: با فعال کردن این گزینه می توانید به Goal شما هر بار که ثبت می شود یک ارزش داده می شود. از این گزینه زمانی استفاده می شود که Goal زده شده دارای یک ارزش مشخص برای شما باشد. مثلا خرید یک مقاله برای ما ۳۰۰۰ تومان ارزش یا Value دارد. البته نکته ای هست که واحد پولی ریال را ندارد ولی می توانید در تنظیمات گوگل آنالیتیکس واحد پولی پیش فرض را تغییر دهید.

به این دلیل که لینک ما فقط تشکر از مشتری هست و در واقع ارزشی ثبت نمی شود این گزینه را فعال نمی کنیم.

  • Funnel: این گزینه برای زمانی مناسب است که یک کاربر لازم است مسیری چند قدمی را برای ثبت Goal طی کند. برای مثال وقتی Goal شما اتمام فرآیند خرید در فروشگاه اینترنتی تان باشد ، می توانید از Funnel استفاده کنید و مراحل خرید مثل add to card>Review>Choose را به این قسمت اضافه کنید که البته مسیر هایی که وارد می کنید باید کاملا صحیح و با دقت وارد شود.
  • در آخر بر روی Verify This Goal کلیک کنید.

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس 7

 

در این مرحله یک درصدی بعنوان conversion rate یا نرخ تبدیل به شما می دهد. این درصد باید معقول و دارای یک عدد باشد و در صورتیکه موارد فوق را صحیح وارد نکرده باشید ۰% را مشاهده خواهید نمود. نرخ تبدیل با تقسیم تعداد بازدید بر تعداد Goal های ثبت شده بدست می آید و معیاری جهت تشخیص عملکرد کسب و کار شما می باشد که به شما نشان می دهد کسب و کارتان چقدر خوب کار می کند.

 

 

نحوه تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس 8

پس از نمایش conversion rate بر روی Save کلیک کنید.

 

دومین کاری که برای سنجش تولید محتوا ی سایت خود می توانید

انجام دهید اینست که صبور باشید

برای اینکه نتیجه تولید محتوا و مطالب آموزشی سایت تان را ببینید، زمان لازم دارید. شاید در عرض چند ماه نتایج تولید محتوای سایت تان را مشاهده کنید، اما معمولا یک سال با بیشتر از یک سال زمان لازم است تا اثر تولید محتوا و بازاریابی محتوا ی سایت خود را مشاهده کنید. بنابراین باید صبور باشید.

اگر تولید محتوا کنید و انتظار داشته باشید که در کمتر از یک سال نتیجه بگیرید، به احتمال زیاد چنین نخواهد شد.

اگر چند سال پیش تولید محتوا می کردید، کارتان بسیار راحت تر بود. اما امروزه بالا بردن رنک سایت در گوگل (سئو) و جذب ترافیک از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام و … سخت تر شده است.

بنابراین برای سنجش تولید محتوا ی سایت خود عجله نکنید.

 

سومین کاری که برای سنجش تولید محتوا ی سایت خود می توانید انجام دهید

بررسی اشتراک گذاری مطالب و محتوای سایت تان است

 

مطالب و محتوا ی سایت شما چقدر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود؟ در توئیتر مطالب شما چقدر ریتوئیت می شود؟ آیا در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام در مورد سایت شما و مطالب شما صحبت می شود؟

اگر مطالب و محتوای سایت شما به اشتراک گذاشته شود، یعنی تولید محتوا و بازاریابی محتوا ی سایت شما نتیجه بخش است. بنابراین سعی کنید محتوایی تولید کنید که شما را برند کند و وقتی برند شوید، همیشه در ذهن مخاطبان هدف خود خواهید بود و موقع خرید، برند شما به ذهن شان خواهد آمد.

اگر نمی دانید که برند شما چقدر در ذهن مخاطبان تان جای دارد، می توانید از گوگل ترندز استفاده کنید.

کافیست نام برند خود را در گوگل ترندز جستجو کنید.

اگر تولید محتوا می کنید و می بینید که برند شما در گوگل ترندز بالا رفته، یعنی تولید محتوا و بازاریابی محتوا ی سایت شما نتیجه بخش بوده.

اگر نگاهی به شرکت های بزرگ ایرانی و خارجی بیندازید، مشاهده می کنید که روی برند خود به خوبی کار کرده اند.

امروزه، در ایران هر فردی که می خواهد از اینترنت کالایی بخرد، اولین چیزی که به ذهنش می رسد، دیجی کالا است.

چون دیجی کالا روی برندسازی کار کرده و با تولید محتوا ارزش برند خود را بالا برده است.

 

آخرین کاری که برای سنجش تولید محتوا ی سایت خود می توانید انجام دهید

جمع آوری ایمیل در محتوا و مطالب آموزشی تان است

 

وقتی کسی به سایت شما می آید و مطالب آموزشی شما را می خواند، اگر بخواهید در اولین بازدید از سایت شما چیزی به او بفروشید، به احتمال خیلی زیاد موفق نخواهید بود. باید اعتمادسازی کنید. برای اینکه اعتمادسازی کنید، باید ایمیل مخاطبان خود را بگیرید. می توانید از سایت های ایمیل مارکتینگ مانند میلرلایت ، میل چیمپ و … استفاده کنید و در مطالب آموزشی خود فرم جمع آوری ایمیل قرار دهید.

بعد از اینکه ایمیل مخاطبان خود را گرفتید، می توانید نظر آنها را با مطالب تان به خود جذب کنید و پس از یکی دو هفته، محصولات و خدمات خود را به آنها ارائه کنید.

با این کار (بازاریابی ایمیلی) می توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

 

بررسی بازدهی تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی (دیگر زمان و پول خود را تلف نکنید) 2
چگونه ایمیل علاقه مندان به کسب و کار خود را جمع آوری کنیم

 

یکی از مواردی که ما در دوره صفر تا صد کسب و کار اینترنتی نیز پیشنهاد می کنیم، استفاده از فرم های مختلف جمع آوری ایمیل در انواع مختلف محتوا ی سایت تان است تا به این شکل مخاطبان خود را دسته بندی کنید و با ارسال مطالب مورد علاقه آنها، فروش و در نتیجه درآمد کسب و کار اینترنتی خود را بیشتر کنید.

 

با اجرا کردن ۴ مورد گفته شده، نه تنها می توانید تولید محتوا و بازاریابی محتوا ی سایت خود را ارزیابی کنید بلکه می توانید درآمد بیشتری از کسب و کار اینترنتی تان کسب کنید.

برای دریافت مطالب آموزشی مشابه عضو کلوب کسب و کار اینترنتی آکادمی رشد شوید:

 

و چنانچه این مطلب را پسندیدید، آن را برای دوستان خود نیز بفرستید و همچنین نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

خود را برای بیت کوین 500 هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید آیا در مسیر بیت کوین …

یک نظر

  1. خیلی نوشته خوبی نوشتید.
    مرسی از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 10 =