صفحه اصلی / موفقیت و رشد فردی / چرا باید اهداف خود را روی کاغذ بیاورید (+ روش هدف گذاری)

چرا باید اهداف خود را روی کاغذ بیاورید (+ روش هدف گذاری)

چرا باید اهداف خود را روی کاغذ بیاورید (+ روش هدف گذاری)

چرا باید اهداف خود را روی کاغذ بیاورید (+ روش هدف گذاری)

در بخش های قبلی در مورد قوانین موفقیت و برخی از ویژگی های افراد موفق صحبت کردیم و اشاره کردیم که نخستین خصلت افراد موفق، داشتن عزت نفس بالا، دوست داشتن و پذیرفتن خودشان است. همچنین این افراد، مسئولیت کامل زندگی و نتیجه اعمال و رفتارشان را می پذیرند.

سومین چیزی که در مورد آن صحبت کردیم، برنامه ریزی ذهن مان بود و اشاره کردیم که افراد موفق همیشه روی هدف های خود تمرکز می کنند و همیشه افکار، گفتار و تصورات ذهنی خود را با کسی که می خواهند شوند، همسو می کنند. چون خیلی خوب می دانند که همانی می شوند که به آن فکر می کنند.

در اینجا در مورد تعیین هدف صحبت می کنیم. تحقیقات نشان می دهد که اگر شما تصمیم بگیرید برای خودتان هدف تعیین کنید، آنها را بنویسید و در مورد آنها، دائما فکر کنید و در مورد اهداف تان صحبت کنید، بازدهی شما بیشتر می شود و پیشرفت می کنید.

 

اهداف خود را روی کاغذ بیاورید

 

ولی با این حال، کمتر از ۵ درصد مردم اهداف خود را روی کاغذ می آورند.

انسان، بطور ذاتی هدف جو است. اگر هدفی در زندگی نداشته باشیم، دور خودمان می چرخیم و امواج پرتلاطم زندگی، ما را به بیراهه خواهد کشاند. ولی وقتی هدفی برای خودمان تعیین می کنیم، راه خود را مشخص می کنیم و زندگی مان جهت پیدا می کند. نیروهایمان هدف دار می شود و چیزهایی را که طی سال های قبلی نتوانسته ایم بدست آوریم، در زمان کوتاهی بدست می آوریم.

هر آدمی در ذهن خود، دو مکانیزم دارد. مکانیزم موفقیت و مکانیزم شکست. در غیاب مکانیزم موفقیت، انسان ناخواسته با شکست روبرو می شود!

 

چرا باید اهداف خود را روی کاغذ بیاورید (+ روش هدف گذاری) 2
آنتونی رابینز : بزرگترین عامل بازدارنده برای بیشتر مردم، ترس از شکست است.

 

از طرفی هم، مکانیزم موفقیت با تعیین هدف به کار می افتد. هربار که به اهداف خودمان فکر بکنیم، درباره اهداف مان صحبت کنیم، اهداف مان را تجسم کنیم، اهداف مان را بنویسیم، به ذهن خود فشار می آوریم و خودمان را در جاده موفقیت می اندازیم.

اما متاسفانه، اغلب افراد به این مسئله فکر نمی کنند. اگر هم به آن فکر می کنند، اراده و اعتماد به نفس لازم را ندارند و به تعیین هدف و پشتکار داشتن تا رسیدن به هدف اعتقادی ندارند.

 

ذهن میلیون دلاری

 

بانکر هانت، مولتی میلیونر آمریکایی می گوید: من که تا بحال، صدها شرکت تاسیس کرده ام و میلیون ها دلار پول بدست آورده ام، به این نتیجه رسیده ام که موفق شدن کار مشکلی نیست. کافیست دو کار را انجام دهید: اولا باید تصمیم بگیرید دقیقا می خواهید چه چیزهایی را بدست آورید. اغلب افراد هیچ وقت این کار را نمی کنند! یعنی شفاف سازی نمی کنند که در زندگی چه چیزهایی را می خواهند! دومین کاری هم که باید بکنید اینست که بهای لازم برای رسیدن به اهداف و آرزوهایتان را بپردازید. فداکاری هایی که برای رسیدن به آنها لازم است بکنید. همین و بس!

 

چرا باید اهداف خود را روی کاغذ بیاورید (+ روش هدف گذاری) 3
آنتونی رابینز : محدودیت ها فقط در ذهن وجود دارند.

 

در مورد تعیین هدف، ۷ پرسش بسیار مهم وجود دارد:

پرسش اول: در زندگی شما، کدام ۵ مورد بیش از موارد دیگر ارزش دارد؟ حاضر هستید برای کدام پنچ چیز، بیشترین بها را بپردازید؟ فداکاری کنید، پشتکار داشته باشید و مبارزه کنید؟ ۵ ارزش مهم زندگی شما چیست؟

پرسش دوم : در ۳۰ ثانیه، سه هدف مهم زندگی خود را بنویسید. اگر شما در مدت ۳۰ ثانیه سه هدف مهم زندگی تان را بنویسید، این سه هدفی که نوشته اید، دقیق ترین پاسخ های شما خواهد بود.

 

در 30 ثانیه، سه هدف مهم زندگی خود را بنویسید

 

پرسش سوم : اگر فردا به شما از بانک زنگ بزنند و بگویند صد میلیون تومان برنده شده اید، چه کاری می کنید؟ اولین کاری که می کنید چیست؟ دومین کاری که می کنید چیست؟ چه چیزی می خرید؟ زندگی شما چه تغییری می کند؟ به عبارتی، اگر هیچ محدودیتی نداشته باشید، چیکار می کنید؟ اگر هیچ محدودیتی نداشته باشید، رویاها و آرزوهای شما چه خواهد بود؟

هدف از این سوال اینست که هر جوابی که به این سوال دهید، می توانید آن را بدست آورید، و انجام دهید. وقتی می توانید به این سوال ها جواب دهید، یعنی می توانید آنها را بدست آورید.

پرسش چهارم : اگر امروز به شما بگویند فقط ۶ ماه دیگر زنده هستید، چیکار می کنید؟ وقت خود را چگونه می گذرانید؟ چه تغییراتی در زندگی تان بوجود می آورید؟ اگر بدانید ۶ ماه بیشتر وقت ندارید و روز صد و هشتادم، می میرید، چیکار می کنید؟

این سوال بسیار مهم است و پاسخ شما به این سوال، نشان می دهد مهمترین ارزش های زندگی شما چیست.

 

 

اگر پاسخ شما به دو سوال (۳ هدف مهم زندگیتان چیست) و (اگر صد میلیون تومان برنده شوید چیکار می کنید) و پاسخ شما به سوال (اگر فقط ۶ ماه دیگر زنده باشید، چیکار می کنید) یکی نباشد، باید مجددا سه هدف خود را بررسی کنید. چون این ها همان کارهایی است که وقتی ۶ ماه بیشتر زمان ندارید، انجام می دهید. این هدف ها را باید در برنامه روزانه خودتان بگنجانید چون ارزش های واقعی شما را تشکیل می دهند.

پرسش پنجم : همیشه می خواستید چه کاری را در زندگی انجام دهید ولی از عمل کردن به آن می ترسیدید؟ در برابر اجرای آن، مقاومت کردید؟ همیشه به فکر این بودید که آن را انجام دهید اما هیچ وقت ۱۰۰ درصد مطمئن نبودید. چون از انجام آن کار می ترسیدید، آن را انجام ندادید.

این سوال هم خیلی مهم است چون ترسی که باعث شده کاری را که می خواستید، انجام ندهید، ترسی روانی است که نتیجه شرطی شدن هست. یک عادت است که جلوی شما را می گیرد. ترس از شکست است که حقیقت ندارد.

سوال ششم : با توجه به تمام کارهایی که تا حالا در زندگی خود انجام داده اید، چه نوع کارهایی به شما بیشترین احساس مهم بودن را می دهد؟ به شما عزت نفس بالایی می دهد؟ چه کارهایی را وقتی انجام م دهید، بهترین احساس ها را دارید؟

دیل کارنگی می گوید: به من بگویید چه چیزی به شما احساس مهم بودن می دهد، تا من تمامی فلسفه زندگی تان را به شما بگویم.

در ضمن، چیزی که بالاترین احساس اهمیت را به شما می دهد، همان ماموریت شما در زندگی است. چون وقتی شما ماموریت زندگی خود را پیدا کنید، کاری را انجام می دهید که از آن نهایت لذت را می برید. کاری که به شما احساس عزت نفس می دهد.

یکی از وظایف ما هم همین است که همیشه زندگی خود را در جهتی پیش ببریم که بیشترین لذت و رضایت خاطر را بدست بیاوریم.

سوال هفتم، و آخرین سوال : فکر کنید غول چراغ جادو ظاهر شده و می توانید هر آرزویی که دارد، هر هدفی که می خواهید، چه بزرگ چه کوچک، چه کوتاه مدت چه بلند مدت بکنید. به عبارتی، اگر می دانستید شکستی در کار نیست، چه آرزویی می کردید؟

پاسخ شما به این سوال، بالاترین بلندپروازی و بزرگترین آرزوی شما را نشان می دهد. اگر بتوانید پاسخ این سوالات را روی کاغذ بیاورید، یعنی می توانید به آنها دست پیدا کنید.

 

دوستان عزیز اول این سوالات را جواب دهید و بعد ادامه مقاله را بخوانید.

خب حالا فرمولی برای تعیین هدف:

اولا در تعیین هدف، علاقه خیلی مهم است. پس اولین کاری که باید بکنید اینست که برای خودتان هدفی تعیین کنید که به آن شدیدا علاقه مند هستید.

دومین کار، اعتقاد راسخ است. باید بدون کوچکترین تردیدی، اعتقاد داشته باشید که قدرت بدست آوردن هدفی را که برای خودتان تعیین کرده اید، را دارید. به همین دلیل باید اهداف تان، واقعی و باور کردنی باشد. چون اگر ذهن هشیار شما نتواند هدف های شما را قبول کند، غیرممکن است که ذهن نیمه هشیار شما آن را بپذیرد و برای رسیدن به آن، به جریان بیفتد.

برای مثال اگر تا حالا ۲۰ میلیون تومان در سال درآمد دارید، و با این وجود، برای خودتان هدف تعیین کنید که ۱ سال دیگر درآمدتان یک میلیارد تومن باشد، غیر واقعی خواهد بود.

اگر درآمد سالیانه شما  ۲۰ میلیون تومان است، آن را ۵۰ درصد بیشتر کنید و تصور کنید. با جملات تاکیدی و مثبت به خود بگویید: من طی ۱۲ ماه آینده، ۳۰ میلیون تومان درآمد دارم.

سومین کاری که باید بکنید، اینست که اهداف تان را روی کاغذ بیاورید. دوستان عزیز این کار خیلی مهم است. امروزه اغلب افراد اهداف خود را روی کاغذ نمی آورند. در حالیکه نوشتن هدف در واقع یعنی شما ذهن نیمه هشیار تان را برنامه ریزی می کنید. باید اهداف تان را بطور کامل و با جزئیات بنویسید: ننویسید من یک خانه ۱۰۰۰ متری می خواهم. بنویسید: من خانه دو طبقه چهار خوابه می خواهم که اتاق پذیرایی، نهارخوری، آشپزخانه، پارکینگ، و حیاط داشته باشد. جزئیات اهداف خود را بنویسید تا ذهن نیمه هشیار شما، بتواند چیزی را که می خواهید تصور کند.

 

اهداف خود را روی کاغذ بیاورید 2

 

چهارمین کاری که برای تعیین هدف باید بکنید اینست که مشخص کنید وقتی به هدف تان می رسید، چه فایده ای نصیب شما می شود. فهرست تمام مزایایی که با رسیدن به هدف تان بدست می آورید، روی کاغذ بنویسید. هر چه دلایل شما برای رسیدن به هدفتان بیشتر باشد، انگیزه شما برای عملی کردن هدف تان هم بیشتر می شود.

پنجمین کاری که باید بکنید اینست که بسنجید و ببینید که موقعیت فعلی شما چگونه است. اگر می خواهید به درآمد خاصی برسید، ببینید در حال حاضر درآمدتان چقدر است؟

ششمین کاری که باید بکنید اینست که مشخص کنید دقیقا چه وقتی می خواهید به هدفتان برسید. برای خودتان مهلت تعیین بنید. هدف شما باید دقیق و قابل اندازه گیری باشد.

ارل نای تینگل می گوید: خوشبختی، تحقق تدریجی هدف یا آرزوی ارزشمند شماست.

 

اما هفتمین کاری که باید بکنید اینست که موانعی که برای رسیدن به هدف تان وجود دارد را بشناسید و از میان بردارید. لازمه رسیدن به هر هدف مهمی اینست که مشکلاتی که سر راه شما قرار می گیرد را حل کنید. وقتی این موانع را مشخص می کنید، می بینید که مشکلاتی که در ابتدا بزرگ به نظر می آمدند، وقتی روی کاغذ می آیند، کوچک هستند. وقتی موانع رسیدن به هدف تان را روی کاغذ می آورید، می بینید که فقط یکی دو مانع، اهمیت دارند و بقیه، مشکلات کوچک و بی اهمیتی هستند که می توانید از پس آنها برآیید.

هشتمین کاری که باید بکنید اینست که ببینید برای رسیدن به هدف تان، چه دانش و معلوماتی نیاز دارید. امروزه برای اینکه به هدف تان برسید، باید اطلاعات کافی داشته باشید، تکنیک های بازاریابی را بدانید و کتاب های جدید را بخونید.

نهمین کاری که باید بکنید هم اینست که دقیقا مشخص کنید برای رسیدن به اهداف خود، به کمک چه کسانی، چه شرکت ها یا گروه هایی نیاز دارید.

مرحله دهم اینست که بر اساس جزئیات سه مرحله قبلی، طرح کامل و دقیقی از کلیه اقداماتی که باید برای عملی کردن اهداف خود انجام دهید، روی کاغذ بیاورید. بعد آنها را بر حسب اهمیت و اولویت، مشخص کنید.

مرحله یازدهم اینست که تصور ذهنی روشنی از اهداف خود در ذهن تان تجسم کنید در حالیکه به اهداف خود رسیده اید. این مرحله، مهم ترین کاری است که تا حالا در مسیر عملی کردن هدف تان بر می دارید.

یعنی باید بتوانید تصویر ذهنی روشن و واضحی از هدف تان را در ذهن خود مجسم کنید. به همین دلیل، تابلوی آرزوها را در قسمت قبلی تهیه کردیم.

و بالاخره، دوازدهمین کاری که باید بکنید اینست که هرگز و هرگز تسلیم نشوید. پشتکار و اراده قوی داشته باشید. می گویند بهترین برنامه های کره زمین موفق نمی شود مگر اینکه شما آنها را با موفقیت همراه کنید. خیلی از افراد، ۱۱ کار قبلی را انجام می دهند، اما خیلی راحت، ناامید می شوند. وقتی اولین بار شکست می خورند، دست از تلاش برمی دارند! در حالیکه کلیه پیشرفت ها و موفقیت های بزرگ در سایه پشتکار بدست آمده است.

ناپلئون هیل می گوید: پشتکار در انسان، مانند آب برای ماهی است.

 

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

چالش 21 روزه تغییر عادت ها

چالش ۲۱ روزه تغییر عادت ها

چالش ۲۱ روزه تغییر عادت ها بسیاری از عادت ها در طی زمان و کاملا …

14 نظر

  1. اقا خیلی وبسایتتون عالیه

  2. عالی بود اصلا راه زندگیم رو پیدا کردم با این مقاله تشکر بسیار

  3. بسيار عالي بود،ممون

  4. اقا خیلی وبسایتتون عالیه

  5. نوشتن هدف خیلی مهمه. من تازه با سایت شما آشنا شدم و واقعا لذت بردم. ممنون از مطالب عالی تون

  6. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد
    انگیزه براتون بشه

  7. من نیازی به ارزو کردن ندارم چرا که مطمنم در همه امور شماره یک هستم و مطمن هستم روزی ریسس جمهور این مملکت میشم و رایش چهارم به دست من ایجاد خواهد شد.
    تامام.

  8. سيداميرحسين احمدي

    جالب و مفيد بود ممنونم

  9. من وقتی می نویسم استرس میگیرم جیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =