صفحه اصلی / راز جذب پول در اینترنت / چندین سایت را با یک سرور مجازی (وی پی اس) راه اندازی کنید

چندین سایت را با یک سرور مجازی (وی پی اس) راه اندازی کنید

چندین سایت را با یک سرور مجازی (وی پی اس) راه اندازی کنید

چندین سایت را با یک سرور مجازی (وی پی اس) راه اندازی کنید

برای راه اندازی سایت به سرور یا هاست نیاز دارید. شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب ، سرور / هاست های گوناگونی ارائه می دهند که یکی از آنها وی پی اس یا سرور مجازی ( VPS ) است. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که وی پی اس یا سرور مجازی چیست؟ فرق سرور مجازی با دیگر سرویس های میزبانی وب چیست؟ آیا VPS به درد شما می خورد و نیازهایتان را برطرف می کند یا نه؟ در این پست قصد داریم وی پی اس VPS را به زبانی ساده توضیح دهیم و بعد به کاربردها و مزیت های وی پی اس از جمله راه اندازی چندین سایت با یک سرور مجازی یا وی پی اس می پردازیم.

وی پی اس یا سرور مجازی چیست؟

وی پی اس یا سرور مجازی چیست؟

وی پی اس یا سرور مجازی مخفف “Virtual Private Server” نوعی سرویس میزبانی وب است که در آن یک سرور اختصاصی به چند قسمت تقسیم شده و هر قسمت به عنوان یک سرور مجازی (مشابه یک سرور اختصاصی) عمل می کند. وی پی اس یا سرور مجازی ترکیبی است از سرورهای میزبانی اختصاصی (Dedicated) و سرورهای میزبانی اشتراکی (Shared).

ویژگی های خوب سرور مجازی باعث شده تا بتواند یک جایگزین بسیار خوب و با قیمت ارزانتر برای اهدافی باشد که سرورهای میزبانی اشتراکی (Shared) برای آن ها مناسب نیستند یا سرورهای اختصاصی (Dedicated) هم هزینه های سنگینی به دنبال دارد.

وی پی اس یا سرور مجازی ویژگی های زیادی از جمله کنترل بهتر و بیشتر، امکان اختصاصی سازی سرور و تنظیمات، امنیت بالاتر و عملکرد بهتر برای وبسایت های دارای ترافیک بالا را در اختیار شما می گذارد. وی پی اس VPS گزینه مناسب و ایده آلی برای میزبانی کسب و کارهای کوچک و متوسط و وب سایت های پربازدید و محبوب است و سبب صرفه جویی در هزینه های میزبانی (سرور) در عین بالا بردن کارایی آن ها می شود.

 

وی پی اس یا سرور مجازی VPS به زبان ساده

انواع سرور ها

برای اینکه بدانید تفاوت وی پی اس یا سرور مجازی با دیگر سرورهای موجود چیست، کافیست انواع سرورها را بشناسید. سرورها به طور کلی، به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • سرور اشتراکی Shared :

سرور اشتراکی (Shared) رایج ترین، راحت ترین و در عین حال ارزان ترین نوع سرور است که می توان فضای آن را بین چندین وب سایت به اشتراک گذاشت که تمام پیکربندی های سخت افزاری و نرم افزاری آن توسط شرکت ارائه دهنده خدمات سرور انجام می شود. سرور اشتراکی، در واقع یک سرور است که منابع آن بین چندین نفر به اشتراک گذاشته می شود.

 

  • سرور اختصاصی Dedicated :

موسسات و سازمان های بزرگی که به دنبال ویژگی ها و خدمات خاصی هستند می توانند از سرور اختصاصی استفاده کنند که در این سرور، کل فضای هاردیسک سرور و پهنای باند بسیار زیادی در اختیار مشتری قرار می گیرد و از کاربردها و مزیت های سرور اختصاصی، امکان راه اندازی وب سایت های متعدد، دسترسی به میزان فضای ذخیره بسیار بالا، تهیه نسخه پشتیبان یا بک آپ در هر لحظه هست.

 

  • سرور مجازی یا وی پی اس VPS :

در وی پی اس یا سرور مجازی، سرویس سخت افزار مورد استفاده به صورت اشتراکی میباشد. شرکت های ارائه دهنده سرور با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی، سخت افزار موجود را تقسیم بندی می کنند. در واقع، شرکت های ارائه دهنده سرور ، سرور اختصاصی (Dedicated) را به چندین قسمت تقسیم می کنند که هر قسمت را یک وی پی اس یا سرور مجازی می گویند. در وی پی اس ، امکان تعیین میزان منابع سرور مانند رم / هارد / برای هر بخش وجود دارد و حتی هر بخش می تواند ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری متفاوتی نسبت به دیگر بخش ها داشته باشد، ضمنا امکان ارتقا هر یک از آنها نیز وجود دارد.

 

وی پی اس یا سرور مجازی VPS به زبان ساده

 

سرور مجازی یا VPS نمونه کوچکی از سرور اختصاصی می باشد البته با هزینه بسیار کمتر! در عین حال که تمام ویژگی های آن را نیز دارا می باشد به گونه ای که هر پارتیشن مستقل بوده و براساس نیاز، امکان تعریف سیستم عامل با نرم افزار های متفاوت برروی آن وجود دارد.

وی پی اس یا سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

سرور اختصاصی مجازی برای صاحبان وبسایت هایی که به منابع بیشتر و قابل اطمینان تر نیاز دارند و یا به ترافیک زیادتری احتیاج دارند و می خواهند سایت و یا کسب و کار خود را گسترش داده و به تجارت الکترونیک بپردازند مناسب است.
یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در راه اندازی کسب و کار اینترنتی و یا راه اندازی سایت خود دارند، تهیه سرور مناسب با هزینه مناسب است. وی پی اس یا سرور مجازی برای مدیران کسب و کار اینترنتی یا مدیران سایت (وبمستران) سرور مناسب با هزینه مناسب هست.
مدیران کسب و کار و سایت ها با تهیه وی پی اس VPS با سیستم عامل لینوکس می توانند امنیت بالاتری نسبت به سرورهای دیگر داشته باشند.
از ویژگی های دیگـر وی پی اس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پهنای باند بالا:
در سرورهای اختصاصی Dedicated و اشتراکی Shared ، اگر بخواهید ترافیک بیشتری برای وبسایت خود در اختیار داشته باشید باید بابت آن مبلغ بیشتری هم پرداخت کنید. علاوه بر هزینه بالای این سرورها ، مدیران سایت های پریازدید و پرطرفدار ، دائما با استرس تمام شدن پهنای باند و افزایش هزینه های سایت و سرور روبرو می باشند . وی پی اس یا سرور مجازی ، پهنای باند بالایی برای شما فراهم کرده و استرس شما را برطرف می نماید . اگر سایت شما در وبسایت های بزرگ اشتراک گذاری یا دیگـر سرویس های اشتراک گذاری پر بازدید لینک شود و سایت تان بر روی یک سرور اشتراکی میزبانی شده باشد، حتما با مشکل مواجه خواهید شد و پهنای باند شما سریع تمام خواهد شد و سایت تان ممکن است از دسترس خارج شود. اما در وی پی اس یا سرور مجازی حافظه رزرو برای مواقع مورد نیاز و مواقع بحرانی مثل مواقعی که ترافیک سایت بسیار بالاست، در نظر گرفته شده که استرس وبمستران یا صاحبان کسب و کار را بر طرف می سازد.
ایمیل سرور اختصاصی:
با تهیه وی پی اس VPS می توانید ایمیل سرور خود را که تنها مختص به دامنه خودتان است بسازید.
اتصال از راه دور به سرور مجازی:
برای اتصال به سرور مجازی یا وی پی اس VPS کافیست نرم افزار VNC Viewer را دانلود کرده و نصب کنید. RealVNC Enterprise بهترین نرم افزار در این زمینه می باشد که با نصب نرم افزار VNC Viewer می توانید از راه دور به سرور خود دسترسی داشته باشید و مانند سیستم عامل ویندوز، پوشه ها و منابع سرور خود را مدیریت کنید.
امنیت:
وی پی اس یا سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس و یک فایروال امن امنیت سرور و سایت شما را بالا می برد. همچنین در وی پی اس یا سرور مجازی می توانید دسترسی به محیط های حساس مثل کنترل پنل را برای آدرس های آی پی ویژه محدود کنید.

کاربردهای وی پی اس یا سرور مجازی

وی پی اس در واقع یک کامپیوتر متصل به اینترنت با سرعت بسیار بالا است که ۲۴ ساعته به اینترنت متصل بوده و کاربردها و مزیت های وی پی اس از جمله سرور برای وب سایت ها ، وی پی ان برای ذسترسی به وب سایت های ف.ی.ل.ت.ر. شده و موارد دیگری که در ادامه می آید، سبب محبوبیت و کاربرد گسترده آنها شده است.

عموم کاربرد های وی پی اس vps :

  1. ساخت سرور vpn
  2. سرور مناسب برای دانلود سنتر ها، سایت های فیلم و موزیک جهت آپلود و دانلود برنامه ها بدون توجه به مصرف حجم اینترنتی و صرف جویی در زمان
  3. به دلیل میزبانی شدن سرور ها در کشور های خارجی، از سرور مجازی یا وی پی اس می توان برای عبور از  تحریم های اینترنتی استفاده کرد.
  4. راه اندازی سرور شخصی جهت فروش هاست و خدمات میزبانی وب
  5. به دلیل سخت افزار قوی امکان انجام محاسبات سنگین را که با کامپیوترهای معمولی نمی توان انجام داد، برای شما فراهم می کند
  6. ایمیل مارکتینگ (ارسال ایمیل انبوه و بازاریابی ایمیلی)
  7.  تست نفوذ (پن تست) و کرکینگ (برای هک و کرک)
  8. یک کامپیوتر از راه دور که از هر جا که به اینترنت دسترسی دارید می توانید به آن متصل شوید.
  9. راه اندازی چندین سایت با یک وی پی اس یا سرور مجازی

 

راه اندازی چندین سایت وردپرسی با یک وی پی اس یا سرور مجازی

بر روی سیستم عامل اوبونتو

با یک وی پی اس یا سرور مجازی ، می توانید چندین سایت با دامنه های متفاوت راه اندازی کنید. برای راه اندازی چندین سایت با یک وی پی اس یا سرور مجازی کافیست موارد زیر را تهیه / نصب کنید:

۱٫ تهیه وی پی اس یا سرور مجازی و کانفیگ آن

۲٫ تهیه چندین دامنه (مانند .com .ir .net .org و…) برای راه اندازی چندین سایت روی یک وی پی اس و تنظیم نام دامنه ها.
۳٫ نصب یک LAMP stack روی اوبونتو

۴٫ نصب وردپرس

 

جزئیات راه اندازی چندین سایت وردپرسی با یک وی پی اس یا سرور مجازی

در اینجا دو سایت وردپرسی را با یک وی پی اس یا سرور مجازی راه اندازی می کنیم. برای ورود به سرور مجازی و وارد کردن دستورها، نرم افزار putty را دانلود و نصب کنید. بدیهی است برای راه اندازی چندین سایت با یک وی پی اس کافیست مراحل زیر را برای چندین سایت انجام دهید.

یک LAMP stack روی اوبونتو نصب کنید.
در این مرحله باید LAMP stack روی اوبونتو نصب شده باشد و هر دو دامنه باید به سرور مجازی شما وصل باشند.
با مرورگر وب به هر دو دامنه سر بزنید. هر دو دامنه باید صفحه ایندکس پیش فرض آپاچی را نشان دهند.

اگر دامنه های شما به این صفحه منتهی نمی شوند، یا تنظیمات مرحله قبل اشتباه بوده است یا باید صبر کنید تا تغییرات DNS صورت گیرد. تا وقتی این مشکل حل نشده، به مراحل بعد نروید.

 

دانلود وردپرس

هروقت مراحل قبلی را تکمیل کردید، به سرور خود وارد شوید و به home directory تغییر مسیر دهید چون فایل ها را آنجا دانلود خواهیم کرد:

با فرمان زیر، فایلهای آرشیو را از حالت زیپ شده و فشرده دربیاورید:

 

ایجاد پایگاه داده سایت و کاربران

قبل از اینکه ادامه دهیم باید در MySQL برای هر سایت، کاربر و پایگاه داده مستقلی بسازیم تا مطمئن شویم داده های سایت جدا و مستقل میماند.
برای راه اندازی دو سایت با یک وی پی اس یا سرور مجازی، از اطلاعات زیر استفاده خواهیم کرد:

نام سایت ها firstsite.com secondsite.com
نام دامنه ها FirstDatabase SecondDatabase
کاربر پایگاه داده FirstUser SecondUser
رمز پایگاه داده FirstPassword SecondPassword

جدول بالا برای این است که در مورد فرمان هایی که استفاده خواهیم کرد ذهنیتی داشته باشید. هر وقت فرمان هایی که در ادامه می آید را تکمیل کردید، اطلاعات خودتان را جایگزین محتویات جدول کنید.
با استفاده از اکانت Administrator که هنگام نصب Mysql ساخته اید، وارد شوید:

روت پسورد Mysql خواسته میشود و سپس به پرامپت MySQL می رسید.
با فرمان های زیر، آن دو پایگاه داده را بسازید:

برای هر پایگاه داده یک کاربر ایجاد کنید:

سپس برای هر کاربر پسورد بگذارید:

با اعطای امتیازات به کاربران جدید کار تمام میشود. اینکار کاربران را با پایگاه داده مربوطه شان مرتبط میسازد و اجازه های مناسب را به آنها اعطا میکند:

برای اعمال شدن تغییرات، اطلاعات امتیازِ MYSQL را رفرش کنید:

از MYSQL خارج شده و به محیط شل برگردید:

exit

پیکربندی دایرکتوری های اصلی سایت

هر دو سایت را در دایرکتوری های جداگانه ای در وب روت سرورمان نصب خواهیم کرد. به دایرکتوری /var/www/ بروید:

برای هر کدام از سایت ها یک دایرکتوری بسازید. فایل های سایت در اینجا نگهداری خواهد شد:

قبل از اینکه محتویات وب را به فولدرهایمان منتقل کنیم، پیکربندی نمونه را کپی کنید:

در نهایت فایل ها را در دایرکتوری هایی که در وب روت سرور ساخته بودید کپی کنید:

مالکیت دایرکتوری ها را به کاربر وب آپاچی بدهید و سپس یوزرنیم لینوکس خود را به گروه وب اضافه کنید:

 پیکربندی وردپرس

هر سایت را با اطلاعات مربوطه پیکربندی میکنیم.

پیکربندی سایت اول

دایرکتوری ها را به document root سایت اول تغییر دهید:

فایل پیکربندی وردپرس را برای ویرایش باز کنید:

قسمتی را پیدا کنید که حاوی فیلدهای زیر است و پایگاه داده (database)، نام کاربری (username) و رمز عبور (password) سایت اول را جایگزین کنید:

 

سپس save کرده و exit کنید.

 

پیکربندی سایت دوم

دایرکتوری ها را به document root سایت دوم تغییر دهید:

فایل پیکربندی وردپرس را برای ویرایش باز کنید:

همان قسمتی را پیدا کنید که برای سایت قبلی ویرایش کردید و این بار اطلاعات سایت دوم را وارد کنید:

 

سپس save کرده و exit کنید.

 

پیکر بندی میزبان مجازی آپاچی

 

باید آپاچی را طوری پیکربندی کنیم که ترافیک هر دامنه را به دایرکتوری مربوط به آن دامنه هدایت کند. اینکار را با ایجاد فایل های میزبان مجازی جداگانه برای هر دامنه انجام میدهیم.

دایرکتوری را به دایرکتوری سایت های در دسترس آپاچی تغییر دهید:

برای هر سایت، با کپی فایل میزبان مجازی پیش فرض، یک فایل میزبانی مجازی جدید ایجاد کنید:

 

پیکر بندی میزبان مجازی سایت اول

فایل اولی را که برای پیکربندی میزبان مجازی برای سایت اول کپی کرده بودید را باز کنید:

 

اطلاعات داخل فایل را به شرح زیر تغییر دهید. به یاد داشته باشید که قسمت های قرمز رنگ را مطابق اطلاعات سایت اول جایگزین کنید:

 

اگر لازم است که پیوندهای ثابت (permalinks) را فعال کنید، می توانید “AllowOverride None” را که در “” است را به “AllowOverride All” تغییر دهید. پس از انجام تغییرات، save کرده و فایل را ببندید.

 

پیکربندی میزبان مجازی سایت دوم

دومین فایل میزبان مجازی را برای ویرایش کردن باز کنید:

اطلاعات سایت دوم را وارد کنید:

سیو کرده و فایل را ببندید.

پیکربندی نهایی

چند گام لازم زیر تا راه اندازی سایت مانده است.
اول اینکه وردپرس برای اینکه به درستی کار کند به نصب یک ماژول PHP اضافی نیاز دارد. با تایپ دستور زیر ، ماژول PHP را نصب کنید:

سپس فایل میزبان مجازی که ساخته بودیم را فعال کنید:

آخرسر آپاچی را ریلود کنید تا تغییراتی که داده ایم را بخواند:

دیدن نتایج

برای دیدن سایت های وردپرس جدیدتان، آدرس دامنه را در مرورگرتان تایپ کنید.

اگر همه چیز را به درستی پیکربندی کرده باشید، با صفحه ای همچون صفحه زیر به شما خوشامد گفته روبرو خواهد شد:

wordpress roshdacademy.ir

اکنون میتوانید لاگ این کرده و هر سایت را به صورت مستقل پیکربندی کنید. این سایت ها کاملاً جدا از هم هستند و همچون حالتی که هرکدام بر روی یک سرور مجازی دیگر باشند قابل مدیریت و کنترل هستند.

 

درباره

آکادمی رشد در زمینه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، ایجاد سیستم کسب و کار و توسعه کسب و کار ، سئو، رشد فردی و حرفه ای و آموزش سرمایه گذاری فعالیت می کند و تابحال دوره های جامع صفر تا صد کسب و کار اینترنتی، هوش رقابتی، موفقیت با مدیتیشن، جادوی پیام های پنهان، راه اندازی سایت با وی پی اس و میلیونر دیجیتالی را با هدف موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی، رشد فردی و کسب درآمد از اینترنت تهیه کرده است.

داغ ترین ها

خود را برای بیت کوین 500 هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید

خود را برای بیت کوین ۵۰۰ هزار دلاری آماده کنید آیا در مسیر بیت کوین …

3 نظر

  1. با سلام و احترام اموزش راخریداری کردم مشکل دارم لطفا راهنمایی بفرمایید اکانت اف تی پی راساختم تست کردم ولی با فایل زیلا قادر به وصل شدن نیستم فایروال را هم غیر فعال کردم

    • درود بر شما و وقت بخیر
      اولا ببینید کنترل پنل را نصب کرده اید؟
      وقتی کنترل پنل را نصب می کنید (طبق آموزش هایی که در دوره راه اندازی سایت با وی پی اس بطور کامل گفتیم)، می توانید با آی پی سرور و یوزر پسورد کنترل پنل به کلاینت اف تی پی تان وصل شوید.
      دوما پورت اف تی پی سرورتون رو (۲۱) بررسی کنید ببینید بازه یا نه.
      برای بررسی باز بودن پورت اف تی پی سرورتون می تونید وارد کنترل پنل تون بشید و بعد در قسمت فایروال ببینید که پورت ۲۱ بازه یا نه.
      و یا از طریق دستور زیر در ترمینال ببینید پورت اف تی پی (۲۱) بازه یا نه:
      netstat -tulpn | grep :21

      طبق آموزش برید جلو چون اونجا بطور کامل و گام به گام گفتیم چیکار باید بکنید.
      موفق باشید.

  2. مطالبتون میتونست یکم کامل تر باشه ولی دمتون گرم زحمت کشیدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =